Kære prins Christian

Af Xinxin Ren Gudbjörnsson 37

Tillykke med de ni år! Jeg håber, du får en god dag med din familie og venner.

Jeg går ud fra, at du nu ved, at du med stor sandsynlighed bliver konge af Danmark en dag. Jeg ved ikke,  hvad dine forældre og bedsteforældre har fortalt dig. Måske fortæller de, at det er din skæbne at blive konge, måske fortæller de, at det både er et stort privilegium og et stort ansvar at være konge.

Jeg ved heller ikke, om nogen har fortalt dig, at du har et valg, måske endda mange valg. Du behøver nemlig ikke at blive konge, hvis du ikke har lyst. Ved at opgive de mange privilegier som medlem af kongefamilien, vil du kunne opnå andre fordele.

Hvis du ikke skulle være konge, vil du kunne blive politibetjent, sygeplejerske, lærer, ingeniør, snedker, rejseleder, advokat, varmemester, pædagog, farmaceut… etc. Hvis du ikke skulle være konge, vil du kunne vælge din religion. Hvis du ikke skulle være konge, vil du kunne sige din mening i offentligheden. Hvis du ikke skulle være konge, vil du kunne gifte dig med en hvilken som helst myndig person, som ikke er gift i forvejen. Din ægtefælle skal ikke godkendes af nogen, og kan naturligvis både være Amalie, Lars eller Fatima. Faktisk behøver du ikke engang at blive gift eller få børn, hvis du ikke har lyst. Hvis du ikke skulle være konge, vil du også kunne bestemme, hvor du skulle bo: Østerbro med de mange børnefamilier, Hellerup med dem, du nok kender i forvejen, Nørrebro med Peter og Muhammed eller måske Kina, Australien eller Maldiverne. Hvis du ikke skulle være konge, vil du med tiden også kunne slippe fra mediernes søgelys og leve et stilfærdigt liv, hvis det er det du ønsker.

Jeg ved godt, at det måske virker utænkeligt at opgive alt det, som almindelige borgere  i Danmark ikke får ved fødslen. Det kan godt virke som om, at du har vundet lotteriet. Men måske vil du ikke have det sådan om fem år, ti år eller hvem ved. Hvis du nogensinde skulle føle dig fanget, begrænset og får lyst til at slippe væk, håber jeg, at du søger råd og hjælp fra en eller flere, du stoler på og holder af. Jeg håber, du kommer til at leve et liv, som du selv har ønsket. Som jeg plejer at sige, det er ikke så vigtigt, om man bor i Gellerup eller Hellerup, så længe man selv har valgt det.

Jeg tænkte bare, at hvis ingen har fortalt ovenstående til dig, vil jeg lige gøre opmærksom på det. Jeg er nemlig meget optaget af, at alle i Danmark opnår frihed og lighed og realiserer deres fulde potentiale. Det gælder naturligvis også for dig, kære prins Christian.

37 kommentarer RSS

  1. Af Mikkel Jensen

    -

    Ja man har altid et valg. Det man bare altid skal huske på er at valg har konsekvenser, og hvis der er en ting jeg ved: De valg der er nemmest nu og her er tit dem der på længere sigt får de sværeste konsekvenser.

    Du kan bare tage prævention som eksempel. Tilbage i 1966 kom p-pillen på markedet og en masse mennesker benyttede de nye muligheder til kun at få et eller ingen børn. Resultatet efter fyrre år med fødselstal under reproduktionsniveau er at vores økonomi er på randen af kollaps. Det var det nemme valg på kort sigt, men på langt sigt kan det vise sig at være det sværeste valg i vores historie.

    Husk: Vælg aldrig baseret på hvad der er rarest eller enklest. Vælg altid gennemtænkt.

  2. Af s Majgaard

    -

    Hold nu op med den slags fnidder. artikler for at få opmærksomhed. Vi ved hvad du står for og det udbasunerer du til din tro skare. Tro mig prinsen behøver ikke din støtte og det er det jo heller ikke ment som, da den egentligt heller ikke er møntet på ham.

  3. Af Jesper Høegh

    -

    Tror du vi alle er dybt retaderet/debile –

    har behov for dine tilrettevisninger – alt nok du optræder på DR.

    Tag til Kina – hvor du sikker kan komme til orde !

  4. Af Ove Ginness

    -

    Det var da en vældig omgang overflødigt sludder. Det må åbenbart være svært for dig, at finde på ting at skrive om, når du synes vi skal indvies i disse letkøbte, ligeyldige og forvirrede synspunkter.

    Bedre held næste gang. . . . . . . .

  5. Af P Jensen

    -

    Lad os nu se realiteterne i øjnene. Forandringens vind blæser hen over Danmark, og er ved at vokse til en storm. Og stormen kan ende som en orkan der fejer alt væk, både kongehuset og hele den danske kultur.

    Vi danskere står efterhånden i løgn, problemer og forræderi til halsen. Danskerne er allerede ved at være undersåtter og 3. rangs borgere i deres eget land, fordi demokratiet er udhulet og afsporet, fordi indvandringen er gået helt over gevind, fordi økonomien, velfærden og infrastrukturen er hærget af vanvittig politik. De almindelige fem millioner danskere svigtes, diskrimineres, undertrykkes og snydes i et aldrig før set omfang. Og de politiske kræfters eneste svar på tidens udfordringer synes at være fortielse, cenxsur, tvang, bortforklaringer og utopiske fantasier.

    Nu snakker de radikale om at Danmark sagtens kan bruge endnu flere penge på flygtninge og asylanter, ved at modtage endnu flere indvandrere, og ved at oprette lejre i en række lande. Der er allerede en million kulturfremmede, og de radikale og godhedsindustrien vil gerne have en million flere. (Selvom dem der allerede er her, koster så meget, at velfærden til danskerne er ramt af enorme nedskæringer og forringelser. F.eks. er op mod 20-25% af hospitalernes kapacitet nu reserveret til udlændinge.

    Totalitære overgreb og tendenser ses nu overalt i Danmark , kriminaliteten vokser og vokser , den sociale situation forværres løbende, flere og flere familier går i opløsning, den danske kulturarv udvandes og undergraves og selv nationalstatens identitet og eksistens er truet. Og terrortrusler mv. er også inde i billedet.

    Hvis Danmark bliver den fjernstyrede multi-kulti eller islamiserede stat som de rødradikale ønsker , vil der slet ikke være noget kongehus i Danmark om få årtier. Og prins Christian vil sammen med millioner af danskere blive offer for den katastrofe som Danmark og hele Europa styrer henimod.

  6. Af L. Larsen

    -

    Enig med de andre få, der har orket at kommentere det selvpromoverende ligegyldige vrøvl fra Xinxin. Utroligt, at Berlingske sætter sådan noget ligegyldigt paldder på forsiden af b.dk

  7. Af Søren Sørensen

    -

    Det er faktisk ikke et valg for de fleste at bo i Hellerup eller Østerport de fleste er født ind i byområderne der via arvet værdier ihvertfald iblandt borgerlige.

    Amalienborg burde stilles til valg. Se det var et ordentlig valg. Og kan vi så få nogen garantier for at de 9 prinser/inder ikke skal modtage millioner af statskvinde resten af livet eller at vi holder op med at betale for kong konstantin og ledsager i London?

  8. Af Alex Beaumont

    -

    Hvad har Christiansborg tænkt sig at gøre ved de epidemier der snart kan sprede sig til Danmark. Vi man indføre screening af flypassagerer eller bus- og togpassagerer etc. der ankommer til Danmark fra lande med EBOLA eller multiresistent tuberkulose? Og så er der den sygdom som er opstået i de danske svinefarme, og som iflg. eksperter smitter til mennesker. Hvis der ikke gøres noget, kan vi få epidemier som kan ramme både underklassen og overklassen, og dermed også prins Christian.

    I forvejen er der lægemangel og mangel på sengepladser, så der er vel brug for et ret højt beredskab.

  9. Af Alex Beaumont

    -

    Hvad har Christiansborg tænkt sig at gøre ved de epidemier der snart kan sprede sig til Danmark. Vil man indføre screening af flypassagerer eller bus- og togpassagerer etc. der ankommer til Danmark fra lande med EBOLA eller multiresistent tuberkulose? Og så er der den sygdom som er opstået i de danske svinefarme, og som iflg. eksperter smitter til mennesker. Hvis der ikke gøres noget, kan vi få epidemier som kan ramme både underklassen og overklassen, og dermed også prins Christian.

    I forvejen er der lægemangel og mangel på sengepladser, så der er vel brug for et ret højt beredskab. Hvad mener regeringen og sundhedsstyrelsen om denne problematik?

  10. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Overflødigt at sige, drengen er jo velbegavet som sin familie.

    Det kan højst give ham skyldfølelse at bllive konge! med sådan en svada til en kongelig prson med samt hans familie, hvis de ser dette!

    Dårlig stil!

    Og – hvad med næste levende billede i rækkefølgen til at arve den danske trone!

    Skal samme svada så gentages?

    Lad dog drengen være!

  11. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Og – en regent kan jo altid abdicere!

  12. Af Nanna Tidogtendens

    -

    Prins Christian er en rigtig gentleman. Da kongefamilien var i Grønland her i sommer, var der en lille pige, som havde en legetøjsprinsessekrone på hovedet. Den kom hun til at tabe netop som hun skulle hilse på kongefamilien. Straks bukkede prins Christian sig ned, samlede den op og rakte den venligt til hende. Det var det sødeste optrin på hele turen. Danmark kan glæde sig til han bliver konge. Han bliver en konge af format!

  13. Af Jon Bavnhøj

    -

    “Hvis du ikke skulle være konge, vil du også kunne bestemme, hvor du skulle bo: [indsæt vilkårlig Københavnsk bydel eller andet populært land – langt væk fra f.eks Jylland eller Fyn]

  14. Af Helena hansen

    -

    HOLD DA HELT KÆFT SIKKEN OMGANG UBEGAVET VRØVL – REJS HJEM TIL KINA -med det vons-

  15. Af Per Nielsen

    -

    Man kan jo bruge et debatoplæg på en begavet eller ubegavet måde. Det er ikke just den store begavelse der præger de fleste af kommentarerne.

    Læste iøvrigt BT og EB og et par andre aviser i dag og igår. Det var ikke ligefrem munter læsning. Man fik indtryk af et samfund hvor alt er ved at gå amok, eller er ved at blive skrupskørt.

    Overklassen og hele systemet synes at have mistet jordforbindelsen, til skade for middelklassen og underklassen. En kommunalbestyrelse brugte 80.000 kr. ved et enkelt møde, på smørrebrød, vin og cognac, hvorefter de vedtog at de gamle fremover skal nøjes med gammel fabriksmad af billigste kvalitet. På en 1864 film har man brugt 173 millioner, på en skibakke 45 millioner, på en sangaften i tv henved 300 millioner, og på nedrivningen af boligblokke i udmærket og velholdt stand over 500 millioner. Osv.

    Læste også om en biskop Marianne Christiansen som synes at Danmark skal byde velkommen til ALLE fra Syrien, Irak og Afrika. For Danmark er sådan et fredeligt, sammenhængende og velnæret land, mener fruen. Men glemmer nok at freden, sammenhængen og velstanden vil forsvinde, hvis hun får sin vilje.

    Det er lidt ligesom med Johanne fra Enhedslisten, som synes at bilisterne betaler alt for lidt i skat. Hun har vist glemt at en bil er et transportmiddel, og at bilisterne i forvejen flås af skattevæsnet.

    Og så var der noget med en klemt dansker, der ikke kunne betale sølle 2400 kr. i skat. Så tog skattevæsnet huset på tvangsauktion.. Tak for kaffe. Læs selv BT og EB.

  16. Af Ove Ginness

    -

    AD Per Nielsen – 15. oktober 2014 17:27
    Du skriver bl.a.:
    “Man kan jo bruge et debatoplæg på en begavet eller ubegavet måde. Det er ikke just den store begavelse der præger de fleste af kommentarerne.”

    Nææh, vel, Per. . . . . ?

  17. Af Peter Hansen

    -

    Til Ove Ginness, 15. oktober 2014 18:02. Hvor er dine begavede kommentarer????????????????????
    Du er lige så begavet som dine forbilleder: Mao og Stalin.

  18. Af P Jensen

    -

    Man må undre sig over hvorfor Ove Ginness skriver dusinvis af nedladende personangreb, altid uden argumenter og hver gang uden nogen form for substans.

    Bortset fra det, så har Nanna da sikkert ret i at prins Christian er en sød lille dreng. Men er bistands- og kontanthjælpen til Amalienborg familien ikke noget i overkanten, nu hvor Danmark ellers er een stor spareøvelse. Familien får over 400 millioner kr. om året, altså over 1 million om dagen. 50 millioner kunne vel være nok, sålænge krisen kradser. Hvorfor er det kun undersåtterne der skal spare og undvære og suge på lappen? Hvorfor er det hele tiden syge, nødlidende, arbejdsløse, hjemløse og gamle der skal nøjes med mindre og mindre?

  19. Af Ove Ginness

    -

    Per Hansen:
    Tsk, tsk – hvem er du mon begavet lige som, synes du?
    P. Jensen:
    Har ofte undret mig over, hvorfor du altid lufter dine samme fobier om “det syge samfund” på næsten samtlige blogs, og altid på en patroniserende facon over for dem med en anden holdning end din egen. Uanset hvad blogejerens oplæg omhandler.

  20. Af Per Hansen

    -

    Xinxin, hvor dumme tror du egentlig vi er?

    Naturligvis kan lille prins Christian selv vælge om han vil gøre det til sin livsopgave, at tjene det danske folk eller ej. Det står ham frit for. Jeg håber personligt at han tager opgaven på sig – men det ligger forhåbentlig mange, mange år ude i fremtiden.

    Kunne du ikke rejse til Kina og fortælle, at medlemmerne af det kommunistiske politbureau bare kan forlade partiet – og samtidig beholde deres plads – for kommunisme er noget forhistorisk fis?

  21. Af P Jensen

    -

    Læs om “NYTTIGE IDIOTER” i den korte avis, snaphanen eller uriasposten. Eller se hvordan Lenin og Stalin brugte dem.

  22. Af Jette Nielsen

    -

    Det var dog nogle meget ubehagelige udladninger et ret uskyldigt indlæg kan afføde. Jeg tager ikke hermed stilling til lødigheden af Xinxins indlæg, som jeg i denne sammenhæng ikke har nogen holdning til. Mit budskab er alene, at udsagn som “HOLD DA HELT KÆFT SIKKEN OMGANG UBEGAVET VRØVL – REJS HJEM TIL KINA -med det vons-” ikke hører nogen steder hjemme, så længe et blogindlæg holder sig inden for ytringsfrihedens grænser (hvilket der ikke kan være nogen tvivl om i denne sammenhæng). Ved ikke at holde en ordentlig tone bidrager debattørerne til den stadige forråelse af det danske samfund. Det er vel næppe meningen?

  23. Af Ove Ginness

    -

    RE Jette Nielsen – 16. oktober 2014 07:13:
    Så sandt, så sandt – helt enig. Blot ærgerlig over, at jeg ikke fik skrevet det først.

  24. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Ja, det virker som dette at sige: “Pil du bare af af Grønært” , iklædt en slags (selv)påtaget omsorg, bare du lige smutter.

  25. Af Jan Kauffmann

    -

    Hvad vi skal bruge denne information til, om denne prins fremtidige muligheder,ved jeg ikke, den forekommer mig yderst opmærksomheds søgende fra skribentens side.
    Eneste grund til at jeg skriver en kommentar er, at alle de der opfordre til at skrubbe til Kina eller lign, burde tænke sig grundigt om en ekstra gang.
    Hvorfor skulle hun tage til Kina?????

  26. Af Henrik Jensen

    -

    Til Jan Kaufmann: fordi damens børn bor i Kina og går i skole der. Tror du XinXin vil nøje sig med de danske proletariatskoler ? – hvor man ikke lærer sig en døjt – alt i overensstemmelse med sossetossernes og de radigales velfærdspolitik!
    Amen

  27. Af Rasmus Olsen

    -

    I direkte modstrid med de fleste af ovenstående kommentarer kan jeg kun tilslutte mig debatindlægsforfatterens budskab, sådan som jeg læser det. Indlægget kritiserer netop ikke Kongehusets privilegier, men gør i stedet rede for de mange indskrænkninger af den personlige frihed – der er tildelt os andre – som Hendes Majestæt og familien må leve med. Dette er nok for at sætte det i perspektiv til, at vi faktisk lever i et af verdens allermest frihedselskende og rettighedsoverdængede samfund. Dermed hævder forfatteren ikke Monarkiets berettigelse i form af dets egenskab som kulturbevarende og sammenhængsskabende institution, men i stedet på grund af dets aldeles velfungerende virke og tillige grundet den store entusiasme, der findes hos dets medlemmer.
    Yderligere er det mig ufatteligt, at man kan tillade sig selv at rette kritik af forfatteren alene som resultat af hendes etnicitet, og uden brug af saglige argumenter, som ellers synes at være kutyme i et demokrati.

  28. Af Jak Dolittle

    -

    wienerbrød til bagerbørn -blablabla – de snakkende klasser

  29. Af Jesper Høegh

    -

    Bloggen er stilet til Prins Christian – hvilket i sig selv er en snuhed – Kineserens arrogance/flabethed –

    Alle Indvandere føler sig kaldet til at belære alle de uvidende Danskere – selv Prinsen er nu blevet klogere med noget han vidste!

  30. Af Søren Sørensen

    -

    Jette nielsen@

    Ja de savlende højreekstremister racister -DF mestendels-er ude in masse her ser kun ;
    1. En anden hudfarve.
    2.En kvinde.
    Er sådan set enig i at indlægget er harmløst kongevenligt borgerligt pjat. I burde skamme jer!

  31. Af Jette Nielsen

    -

    Jeg vil ikke tages til indtægt for (eller slås i hartkorn med) de synspunkter, der kommer til udtryk i Søren Sørensens og Ove Ginness’ indlæg.

    Som jeg læser Xinxin, udtrykker hun det valg, som enhver dansker ( med prins Christian som metafor) uanset etnisk oprindelse, har. Det kommer til udtryk ved de (danske?) værdier, som Xinxin omtaler som “frihed og lighed og realiserer deres fulde potentiale”. Jeg er ikke fuldt ud enig med Xinxin – både fordi der efter min opfattelse mangler et væsentligt begreb “ansvaret over for andre/samfundet” – at man ser på sig selv som en del af et større hele og et bidrag til andres frihed og lighed og ikke kun ud fra egen optimering (men måske læser jeg Xinxin forkert på det punkt) – og fordi jeg er grundlæggende uenig i præmissen om, at medlemmer af Kongehuset skal have et valg mht. eget bidrag til samfundet.

    Og nej, jeg ønsker ikke at fastholde Kongehusets medlemmer på historiens ansvar, men tværtimod at frisætte dem og gøre dem til samfundsborgere på lige fod med os andre. Tiden er løbet fra monarkiet (måske snarere omvendt: at Kongehuset har mistet forbindelsen til/respekten for dets oprindeligt særlige position og ikke bidrager positivt til det, vi i dag omtaler som sammenhængskraft).

    Derfor skal prins Christian have et valg lige som alle andre om, hvordan han vil bidrage til Danmark med sit fulde potentiale – men ikke om han vil gøre det som prins.

    Afslutningsvis en opfordring til andre debattører: Du er hjerteligt velkommen til at være uenig med mig – det er én af de mange fordele ved at leve i et demokrati. Men gør det venligst i en ordentlig tone og gå efter bolden 🙂

  32. Af Jette Nielsen

    -

    Jeg ønsker ikke at blive taget til indtægt for/slået i hartkorn med synspunkterne i hverken Søren Sørensens eller Ove Ginness’ indlæg.

    Som jeg læser Xinxins blogindlæg, er synspunktet, at enhver dansker (med prins Christian som metafor), uanset etnisk oprindelse, har et valg om at leve et liv inden for rammerne af de (danske?) værdier, som de kommer til udtryk i ”frihed og lighed og realiserer deres fulde potentiale”. Jeg er ikke fuldt enig med Xinxin, da der er efter min opfattelse mangler en væsentlig præmis, nemlig ansvaret for at bidrage til samfundet (læs: andre end en selv). Frihed, lighed og realisering af det fulde potentiale uden ansvar (over) for andre er efter min opfattelse udtryk for narcissisme & egoisme – at man kun optimerer for sig selv og ikke ser sig som en del af et større hele.

    Endvidere er jeg ikke enig i, at prins Christians personlige valg skal omfatte et evt. fravalg af at være en del af monarkiets tradition. Ikke at jeg vil fastholde ham på ansvaret; nej, jeg vil frisætte ham ved at afskaffe Kongehuset og gøre husets medlemmer til samfundsborgere på lige fod med os andre. Monarkiet er ude af trit med tiden (eller også er det omvendt). I hvert fald savner jeg en begrundelse for dets forsatte eksistens, idet Kongehusets medlemmer – igen – efter min opfattelse med en ekstravagant livsstil og en i nogle sammenhænge udtalt despekt for ”folket” ikke bidrager positivt til det, vi i dag kalder sammenhængskraft.

    Med de modifikationer ønsker jeg prins Christian et godt liv, præget af frihed, lighed og fælles ansvar.

    Afslutningsvis til læsere af mit indlæg: Du er meget velkommen til at være uenig med mig, hvilket er én af mange fordele ved at leve i et demokrati. Er du det, så gå venligst efter bolden:-)

  33. Af Søren Sørensen

    -

    Hej
    Jeg vil bare sige at i gerne må slå mig i hartkorn med Jette i indlægget ovenover..

    Og Australien er glad for kongelige og da han er af fuldblods kriminelle gener (endevælden og straffefange blod på tasmanien) ville det være oplagt at Christian blev konge der på øen startet af kriminelle.

  34. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Min første tanke ved læsning af oplægget undervejs var : Ak ja Xinxin, du skal da nok blive inviteret en dag!!

  35. Af Ove Ginness

    -

    RE Jette Nielsen – 17. oktober 2014 08:30

    Jeg kender ikke dig og dine synspunkter iøvrigt. Ligesom du heller ikke kender mig og mine. Men det er vel i orden, at jeg i dette tilfælde er enig med dig, ikke?

  36. Af Jette Nielsen

    -

    Til Ove Ginness
    Du – og andre – må meget gerne være enig (eller uenig) med mig. Min bemærkning gik alene på dine kommentarer til andres begavelse, som jeg ikke vil forholde mig til.

  37. Af Ove Ginness

    -

    RE Jette Nielsen – 17. oktober 2014 13:25:

    For den rene er alting rent. Hvis du læser en ekstra gang, vil du kunne se, at jeg blot gav duplik til en andens bemærkninger om mine forbilleder og begavelse(!)

Kommentarer er lukket.