Er Dan Park racist?

Af Xinxin Ren Gudbjörnsson 88

I morgen åbner Dan Park sin udstilling, hvis alt går vel. Både Trykkefrihedsselskabet, der arrangerer udstillingen, kunstneren, som lægger lokaler til, og den danske hjemmeside, der sælger kunstværkerne, er meldt til politiet for at overtræde racismeparagraffen.

Jeg har set nogle af de forbudte kunstværker, jeg har læst om Dan Parks fortid som kunstner og provokatør, og jeg har oplevet reaktionerne på hans kunst. Jeg har ganske svært ved at fortolke hans kunst som værende racistisk. For mig er det tydeligt, at han er satiriker og provokatør, han tager det modsatte standpunkt af sit publikum, så stærke følelser vækkes i dem. Det vil med andre ord sige, at Dan Park laver en ”Krasnik”.

De fleste af os har haft billedanalyse i forbindelse med danskundervisning i folkeskolen. Da lærte vi, at billedets betydning ikke kun ligger på overfladen. Hvis vi kun kigger efter det umiddelbare, ender vi med at misforstår kunstnerens intention. Hvis vi kigger på Storm P. med de samme briller, kan vi meget vel komme til den konklusion, at Storm P. er kvindefjendsk, håner de svage i samfundet og opfordrer til alkoholisme. Men de fleste af os vælger at se Storm P. som satiriker, provokatør og humorist. Vi kan også vælge at se på Pippi Langstrømpe som opfordring til anarkisme og analfabetisme, men de fleste vælger at se Pippi som underholdende fiktion for børn i alle aldre.

Måske vil det lykkes at lukke Dan Park-udstillingen, inden den åbner. Måske vil staten beskytte os mod stødende kunst. Men hvorfor må kunst ikke være stødende? Skal kunst kun være noget, der behager, holder os i hånden og stryger os med hårene? Da den danske kulturelite var helt oppe at køre over Ai Weiweis udstilling og udråbte ham til at være en genial, modig og provokerende kunstner, tænkte jeg: Hvorfor er Ai Weiwei prokokerende i Vesten? Ai Weiweis kunst behager netop Vesten, da han kritiserer det kinesiske system og omfavner det vestlige. Lige så snart han træder ud af Kina, er hans kritik ikke længere modig, men leflende. Men Dan Park, derimod, fremsætter sin kritik om systemet, mens han befinder sig i systemet.

Her i Vesten giver man ikke folk ”kontrarevolutionær-hat” på, man giver dem en ”racist-hat”, så tør folk ikke gøre andet end at lægge afstand til en kunstner.

Læs også min kommentar:

Laver Dan Park kunst?

http://www.b.dk/kommentarer/laver-dan-park-kunst

88 kommentarer RSS

  1. Af Bent Petersen

    -

    Racisme paragraffen blev oprindelig skrevet for at beskytte jøderne. Idag bruges den til at beskytte dem som vil jøderne og jyderne og de kristne m.fl. til livs.

  2. Af Henrik Madsen

    -

    Da hedengangne Jens Jørgen Thorsen malede Jesus nøgen med erigeret lem, var han en provokatør, kunstnerisk genial og andre påklistrede superlativer.

    Når Dan Park laver de meget omtalte billeder, er han, ifølge de selvsamme mennesker som priste Hr. Thorsen som en stor kunster, racist.

    Bizart….

  3. Af Kit Louise Strand

    -

    Befriende og aldeles glimrende kommentar fra Xinxin!
    Dan Park spidder al hykleriet, dobbeltstandarderne og den politiske korrekthed i Sverige på en – indrømmet – provokatorisk måde.
    Vi lever i en kultur, der har tradition for at spidde personer, holdninger og begivenheder.
    Hvornår er det blevet forbudt?

  4. Af Erik Bramsen

    -

    Rigtig god klumme.

  5. Af Henrik Madsen

    -

    Det er i øvrigt bemærkelsesværdigt, at Amnesti International ikke ville røre en finger for at støtte og beskytte en kunstner, som bliver fængslet for at udføre provokerende kunst.

    Der røg både eget og mit selskabs økonomiske støtte til dette åbenbare politiserende apparat!

  6. Af Jesper Lett

    -

    @BENT PETERSEN – 22. OKTOBER 2014 14:29

    Racismeparagraffen beskytter vel ikke jøder mindre i dag end tidligere, blot fordi vi har vænnet os af med offentligt at true, forhåne og nedværdige jøder. Det kan nok ikke benægtes, at der findes mennesker, der vil “jøder, jyder, kristne m.fl.” til livs, og ja racismeparagraffen beskytter dem i samme omfang, som den beskytter folk med mere almindelige ønsker for tilværelsen. Men det gør ikke kun racismeparagraffen. Det gør også manddrabs-, voldtægts-, tyveri-, voldtægts-, bedrageri,- (etc.) -paragrafferne. Det kan nogen gange synes besværligt og kedeligt at bo i en retsstat, hvor man er tvunget til at opfører sig pænt overfor folk, man ikke kan lide. Men det har også en masse fordele.

  7. Af S Rasmussen

    -

    Kære GUDBJÖRNSSON

    Du har en dejlig fordomsfri måde at se mange ting på. Måske har du også et bud på følgende dilemma?

    I mange fattige, primært muslimske lande har de en kæmpe befolknings tilgang som betyder at i de sidst år tier, at de ikke kan brødføde sig selv. De har tidligere haft meget sygdom og stor børnedødelighed. Men uagtet bliver befolkningerne ved med at forøges. Vi taler om milliarder. En problemstilling som har været kendt de sidste 30-40 år.

    Vesten hjælper ofte, i human kristen og medmenneskelighed, med medicin og føde til at reducerer sygdomme, børnedødelighed og sult.

    Det betyder at der kommer stadig flere mennesker på kloden. Mennesker som forventer en levestandard som ligner den vi har i Vesten. inkl. forurening etc.

    Samtidig ønsker den brede befolkning i Vesten ikke at modtage de mange muslimer som der kommer flere og flere af. Årsagen er bl.a. kedelige statistikker på overførselsmodtagelse, kriminalitet, forringet uddannelses niveau, biologisk indavl, Manglende integrations vilje og manglende evne til at leve fredeligt i et frit demokratisk samfund.

    Vesten bliver, kynisk set, ved med at hjælpe med til at øge befolkningstilvæksten.

    Af muslimske og til dels katolske og misionske samfund er det banlyst at tale om tvungen børnebegrænsning, som fx et barns politik. Eller ophør af udviklingsbistand med mindre der finder en afgørende fertilitets reduktion sted.

    Samtidig har vi indgået konventioner som måske var rigtige da de i tidernes morgen blev indgået. Men som nu betyder at de Vestlige samfund er handlingslammet og gensidig holder de enkelte lande i et moras som ingen reelt ønsker.

    Har du et bud på dette dilemma?

    Vestlige leder tør, grundet angst for at blive udråbt til fascist, racist, eller det der er værre, ikke sætte problemet på dagsordnen.

    Danmark var tidligere et hjælpsom folkefærd men nye tider er på vej. Vi har set begyndelsen til et nyt muslimsk parti som mener at ‘vi’ skal tolerer egne muslimske leveregler, at vi skal have flere af deres muslimske brødre til landet, med alt hvad det fører med sig? Noge de fleste oprindelige landsmænd ikke ønsker.

    Har du et bud GUDBJÖRNSSON?

    Med venlig hilsen

    Søren Rasmussen

  8. Af Søren Sørensen

    -

    Krasnik tager altid det samme standpunkt som modstanderen hvis det er en jøde altså som ham selv som vi så under Gaza konflikten.

    Selvfølgelig skal borgerlige have lov at købe nazistisk kunst og os andre reflektere over den gang de drømte om et kvalitets akvarel af hitler..Historien gentager sig som bekendt!

    Når VKO kommer til igen skal der vel satses på hitler kunstfremstilling først og fremmest? Masseproduceret til socialistiske lande i latin Amerika og nedkastet fra bombefly med en seddel med hilsen fra navlen af den malede kunst, Europa!

  9. Af s rasmussen

    -

    GUDBJÖRNSSON

    Censur? hvor blev mit dilemma indlæg af?

  10. Af Søren Revser

    -

    Er der nogen til stede med et produktivt og for andre værdiskabende arbejde?

    Nå så blev der sgu stille…

  11. Af Mads Timo

    -

    Nu var Ai Wei Wei’s udstilling på Louisiana ikke et angreb på den kinesiske kultur. At man af hans fremragende dokumentar-film udstiller den totalitære tankegang som du nu engang selv prøver at få spredt ud i de danske stuer gennem dine tv-programmer, kan der ikke sættes en finger på. At Dan Park’s kunst skal tages til gidsel i den danske diskussion om indvandring, viser bare endnu engang hvilket niveau vi befinder os på.

  12. Af Hans Hansen

    -

    Nej. Intet tyder på at Dan Park er racist. Han er provokatør.

    Allerede nu er der et par kommentarer, der ikke fatter en meter af omstændighederne. Det er der jo ikke noget nyt i, og det er der heller ikke ved den konsistente dumhed venstrefløjen, inklusiv Radikale Venstre, generelt repræsenterer.

    For det her handler overhovedet ikke om racisme. Det handler om, for Danmarks vedkommende, om venstreorienteret radikaliseret elitisme. Radikale venstre er direkte disponent. For svenskernes vedkommende, er det en generel politisk elitisme.

    Der er tale om politiske magtkampe, hvor dele af venstrefløjen benytter vold, og den resterende, enten lyver bevist eller ubevist, for at bevare resterne af deres troværdighed. For regeringens politikerne handler det først og fremmest om egne økonomiske interesser IHT deres politiske taburetter.

    De største racister i denne verden finder man i den Arabiske kultur. Når man beviser påstanden, ved at nævne eksempler, så er det for Danske politikeres vedkommende, en rød torn i øjet. De ved udmærket, at den Arabiske kulturelle opfattelse er dybt dybt racistisk IHT ortodoks islam.

    Dan Park (den langhårede hippie), udfordrer og provokere disse tåbelige medlemmer af Socialdemokraterne og Radikale Venstre, for Danmarks vedk., og i øvrigt alle politikere der ikke er tilhængere af egentligt folkestyre. Det er Sverige et glimrende eksempel på.

    Det foregår overalt i verden, ikke mindst i Hong Kong. Befolkningerne forlanger direkte medindflydelse, men det er magthaverne naturligvis ikke interesseret i. Siden hvornår har magthavere været det.

    Dan Park er blot et symbol blandt stadig flere, også blandt muslimer. En metaforisk naturlig konsekvens af elitismens formynderi. Derfor er det også kanon “morsomt”, måske snarere interessant, at overvære tilhængerne af de begrænsede diktatoriske styreformer, finde på alle mulige, og umulige, undskyldninger for at undgå den uundgåelige konsekvens, der før eller siden vil indtræffe, at befolkningerne vil opnå indflydelse på ført politik.

    Citat af Abraham Lincoln & Winston Churchill:

    “Man kan narre hele folket en del af tiden, og man kan narre en del af folket hele tiden, men man kan ikke narre hele folket hele tiden!”.

    Radikale Venstre er dog til nar altid.

  13. Af Henrik Madsen

    -

    @Jesper Lett:

    Synes du, at Dan Park er racist?

    @Søren Sørensen:

    Er Dan Park nazist?

  14. Af K.Larsen .

    -

    Og de er anmeldt på vegne af den svenske politiker Jallow Momodou, som optræder på flere af Dan Parks værker. Også den danske hjemmeside, Entartetekunst.dk, hvor man kan købe Dan Parks værker, er blevet meldt til politiet. Her er en af bagmændene Lars Hedegaard, der netop har meldt sit kandidatur til Folketinget.
    http://nyhederne.tv2.dk/2014-10-21-dan-park-udstilling-meldt-til-politiet

  15. Af P Christensen

    -

    Udmærket indlæg af Xinxin.
    Hvis man (typisk de kulturradikale) mener at det skal forbydes at være ” stødende eller forhånende” må man straks tage fat på at forbyde de religiøse skrifter, ikke mindst koranen. Så er vi også er stort skridt på vej mod fred i Mellemøsten og mod at fjerne folkevandringen til Europa.
    Desværre er de kulturradikale som oftest racistiske i sin tilgang til, hvem der ikke må udsættes for forhånelse/kritik. Ikke alle skal have dette privilegium.

  16. Af Hans Hansen

    -

    Ja og Momodou Jallow er selvfølgelig Gambiansk islamist tilhørende “human rights”.

    Det er yderst komisk og typisk Svensk. Helt uden politisk overblik eller almindelig demokratisk sund fornuft, og ganske almindeligt for Radikale Venstre.

  17. Af Hans Hansen

    -

    Ja og Momodou Jallow er selvfølgelig Gambiansk islamist tilhørende “human rights”.

  18. Af P Jensen

    -

    Før i tiden var paragraffen til for at beskytte uskyldige mod nazisternes morderiske blodtørst. Nu om dage bruges den til at beskytte nazisterne mod kritik af deres morderiske blodtørst.

    Før skulle ofrene beskyttes. De røde har fået det vendt på hovedet, så det nu er forbryderne, bødlerne og barbarerne der skal beskyttes.

    Sådan var det også i Sovjetunionen, hvor forbryderne officielt blev betegnet som “socialt nærtstående og relativt agtværdige/værdifulde mennesker”, mens tilhængere af demokrati, frihed og retfærdighed blev behandlet som ikke-mennesker eller som grove forbrydere. Staten myrdede millioner af ordentlige og uskyldige borgere, og favoriserede det værste rakkerpak. Læs selv Kommunismens sorte bog, Gulag Ø-havet og bøger om Stalin og Lenin.

  19. Af Henrik Knage

    -

    Dan Park er ikke racist, han er det modsatte.

    Derimod er Sverige blevet en racist, og ikke nok med det – Sverige støtter Ku Klux Klan i omvendt forståelse.

    Ku Klux Klan (den moderne version) i USA hjælper nu, klædt i sort – mennesker i nød, både farvede og hvide – brød på bordet. Det er fakta.

    Men da raceopstanden startede i USA, var det fordi en farvet kvinde nægtede at rejse sig for en hvid i en bus – og fik tæsk.

    Kvinden hed Parks og Billie Holiday sang sangen “Strange Fruit”.

    Mærkelige frugter hænger ned fra træerne – og de hvide kikker væk!

    Parks er kunst – men svenskere bryder sig ikke om kunst – og det behøver de heller ikke.

    Der er mere kunst i Park, end der er i Bornedal. Jeg vil hellere se på Park, en jeg gider se på Bornedal.

  20. Af Niels Juul h

    -

    @HENRIK KNAGE

    “Men da raceopstanden startede i USA, var det fordi en farvet kvinde nægtede at rejse sig for en hvid i en bus – og fik tæsk.

    Kvinden hed Parks og Billie Holiday sang sangen “Strange Fruit”.

    Jeg ved ikke om Rosa Parks fik tæsk, men hun blev arresteret, fordi hun nægtede at opgive sin plads i bussen til en hvid mand. Modig kvinde – og raceadskillelsen blev da også kendt forfatningsstridig.

    Strange Fruit blev indspillet 16 år tidligere iprotest imod de mange lynchinger af afroamerikaner, der ikke fik konsekvenser for morderne – og ofte blev betragtet som en folkeforlystelse.

    Et i bogstavelig forstand et sort kapitel i USA’s historie.

    Jeg tror dog ikke på at røvhullerne i Ku Klux Klan er blevet reformerede søndagsskoledrenge.

  21. Af P Jensen

    -

    En artikel i JP kan anbefales. “Lad være med at give asyl” af Toftegaard.

  22. Af K.Larsen .

    -

    Det er ikke op til en “Gyldenthåret” Dansk statsadvokat at grine af den gamle idè, norden havde om: “Ingen vold, er ingen behov for grænsekontrol”.
    Bare for at få ham send til debat med EU, der intet fatter.
    Sluk for Politisk debat, ved at forlange deres politik allerede er sat igang, INDEN der skal stemmes.

  23. Af Niels Juul Hansen

    -

    @ XINXIN REN GUDBJÖRNSSON

    Jeg synes, at det er helt fint at tage en diskussion om ytringsfrihed, men hvorfor kalder du Dan Parks provokationer for kunstværker?

  24. Af Henrik S

    -

    Niels Juul Hansen
    Hvorfor mener du at Dan Parks værker ikke er kunst?
    Er du uddannet indenfor kunst?
    Lavede Jens Jørgen Thorsen kunst?
    Lavede Pikasso kunst? Og hvorfor?
    Jeg går på pension om 1 år og så er jeg forduftet til Schweiz.
    Jeg har opgivet dette udemokratiske , selvdestruktive taberland befolket af tåber.

  25. Af Niels Juul Hansen

    -

    @HENRIK S

    “Hvorfor mener du at Dan Parks værker ikke er kunst?”.

    Har jeg skrevet det.? Jeg bad blogejeren om hendes vurdering – da hun brugte udtrykket kunstværker.

    Jens Jørgen Thorsen var provokatør – og en meget stor kunstkender.

    At du kan stille spørgmål ved om Picasso var kunstner fatter jeg overhovedet ikke. Og slet ikke i forbindelse med Dan Parks.

    Fra Wikipedia:

    “Picasso anses for at være en af det 20. århundredes største malere og en af stilskaberne inden for moderne kunst. Sammen med Georges Braque grundlagde han kubismen. Picasso malede igennem sin karriere i mange forskellige stilarter og lavede også skulpturer. Kendt er hans “blå periode”.

    Picassos mest berømte værk anses at være afbildning – en afbildning af tyske flys bombning af Guernica under Den Spanske Borgerkrig. Picassos unikke udtryk og indflydelse på det 20. århundredes kunsthistorie har gjort hans billeder uhyre eftertragtede.”

  26. Af Henrik S

    -

    Niels Juul Hansen
    Er du dårligt begavet , eller lader du bare som om?
    mener du at blogejeren skal komme med en definition på kunst.
    En definition som ikke eksisterer , men kun beror på vedtægter.
    Fri os for Wikipedia som kilde til nogen som helst sandhed!

  27. Af Jesper Lett

    -

    @ HENRIK MADSEN – 22. OKTOBER 2014 17:07

    “@Jesper Lett: Synes du, at Dan Park er racist?”

    Jeg har aldrig mødt manden eller set hans kunst. Min kommentar handlede ikke om Dan Park.

    Men når du spørger, vil jeg sige, at man ikke behøver at være racist for at gøre sig skyldig i straffelovens § 266 b. Hvorvidt man mener, at en person er racist, må afhænge af, om man vurderer, at vedkommende virkeligt mener, at en race er en anden overlegen. Jeg har som nævnt ingen mening om, hvordan Dan Park forholder sig til det spørgsmål. Jeg har dog ingen grund til at tro, at skulle være racist ud fra, hvad jeg har hørt om ham. Men det er også meget lidt.

    Om han gør sig skyldig i overtrædelse af § 266 b, har jeg heller ingen mening om, da jeg ikke har hørt ham udtale sig eller set hans kunst. Spørgsmålet ville i givet fald være op til en domstol at afgøre. Men det har da vist aldrig været aktuelt.

  28. Af Niels Juul Hansen

    -

    @ HENRIK S

    “Er du dårligt begavet , eller lader du bare som om?”

    Det har altid undret mig mig, hvorfor mennesker, som løber tør for saglige argumenter altid ender med at blive personlige.

    Trist.

    God tur til Schweiz!

  29. Af Jesper Lett

    -

    @ Min egen kommentar af 22. OKTOBER 2014 20:12

    Jeg skulle have genlæst artiklen, da jeg skrev min senere kommentar, idet de første linjer fortæller, at spørgsmålet om overtrædelse af straffelovens § 266 b jo er aktuelt. Beklager.

    Som jeg skrev, er spørgsmålet om skyld for så vidt angår indholdet af paragraffen op til en domstol at afgøre.

  30. Af P Jensen

    -

    …et udemokratisk, selvdestruktivt taberland befolket af tåber………

    Ja, hvis man kun ser på dén store del af befolkningen der har været 20-30-40 år om at fatte at kommunisme, masseindvandring og nedlagte landegrænser IKKE er vejen til “berigelse”, men er vejen til skrækkelige og katastrofale tilstande, så kan man godt få det indtryk at danskerne ikke er rigtig kloge. Og en del af dem har jo fortsat ikke forstået ret meget, men tror stadig på diverse forrykte, latterlige, korrupte og forræderiske partier.

    Det er lidt ligesom med de svenskere der er blevet snydt og bedraget i årevis, men stadig tror på de partier der fylder dem med løgn og hykleri om storslået humanisme og global næstekærlighed.

    Men der er jo også tusinder af danskerne der fra starten af gennemskuede indvandringsindustrien og EU samt R og S “humanismen”.

    Nu hvor vi er kommet dertil at indvandrerne har STØRRE rettigheder end danskerne selv, når det gælder penge, bolig, job og pension mv., og nu hvor arbejdspladserne overtages af lønpressere fra øst og syd, og nu hvor hvert år 100.000 hjem og firmaer tømmes af indbrudsbander, og nu hvor velfærden mv. er begyndt at gå i opløsning, varer det vel næppe længe før 80-90% af danskerne forstår at det går den vej hønsene skraber.

    Men selvfølgelig, forståelse er ikke nok. Der må også handling til.

  31. Af P Jensen

    -

    …et udemokratisk, selvdestruktivt taberland befolket af tåber………

    Ja, hvis man kun ser på dén store del af befolkningen der har været 20-30-40 år om at fatte at kommunisme, masseindvandring og nedlagte landegrænser IKKE er vejen til “berigelse”, men er vejen til skrækkelige og katastrofale tilstande, så kan man godt få det indtryk at danskerne ikke er rigtig kloge. Og en del af dem har jo fortsat ikke forstået ret meget, men tror stadig på diverse forrykte, latterlige, korrupte og forræderiske partier.

    Det er lidt ligesom med de svenskere der er blevet snydt og bedraget i årevis, men stadig tror på de partier der fylder dem med løgn og hykleri om storslået humanisme og global næstekærlighed.

    Men der er jo også tusinder af danskerne der fra starten af gennemskuede indvandringsindustrien og EU samt R og S “humanismen”.

    Nu hvor vi er kommet dertil at indvandrerne har STØRRE rettigheder end danskerne selv, når det gælder penge, bolig, job og pension mv., og nu hvor arbejdspladserne overtages af lønpressere fra øst og syd, og nu hvor hvert år 100.000 hjem og firmaer tømmes af indbrudsbander, og nu hvor velfærden mv. er begyndt at gå i opløsning, varer det vel næppe længe før 80-90% af danskerne forstår at det går den vej hønsene skraber.

    Men selvfølgelig, forståelse er ikke nok. Der må også handling til.

    ………………………………dfg……………………………..hjk………………………..

  32. Af Bjarne Munk Christensen

    -

    – Interessant indlæg!

    – bliver nødsaget til, igen at gentage Winston Churchills vise ord
    citat/

    “Engang i fremtiden, vil de SANDE fascister (racister) betegne sig selv som ANTI fascister(racister)

    citat/slut

    ………….og hvem er det nu lige, der er de SANDE fascister (racister) nu om dage..??
    TÆNK!
    PS.: P. Jensens seneste indlæg forklarer en hel del om dette begreb, som, efterhånden, må stå lysende klart for det danske folk.

  33. Af r. vangkilde

    -

    RACISMEN SOM POLITISK KUNST, kunstneren selv er jo en upolitisk kartoffel ELLER , har politikeren et
    særligt ejerforhold til at forsvare eller angribe fjendebilledet.

  34. Af Henrik Madsen

    -

    @Jesper Lett:

    Hvis du ikke mener, at han er racist, må du da også ha’ en holdning til rimeligheden i, at manden skal i fængsel(pga. hvad?)

    Blogskriveren her har jo netop en holdning til problemstillingen, og det må da også have i stedet for en apologipakket ind i en racismeparagraf. Hvis domstolende finder det rimeligt, og det gør de svenske så åbenbart, kan man jo også have en holdning til de som dømmer, i stedet for bare et “javel, dom stolene har talt).

    Der er jo mange spørgsmål at tage stilling til – uanset domstolenes ( i diktaturet Sverige) holdning til hint og dint.

    Er straffen rimelig?

    Hvorfor er det kun nogle kunstnere som har ytringsfrihed? Jens Jørgen Thorsen er kunstner, men Park ej?

    Hvorfor kan nogle lave karikaturer og andre ej?(læs Geoffrey Cains bog, Ondskabens ikon, og du skal se karikaturer……)

    Hvorfor vil Amnesty International hverken støtte eller beskytte dan Park?

    Hvorfor ville selv samme Amnesty sætte bål og brænd i gang, da en sort mand og hans søn blev overfaldet i Sverige, men da de fandt ud af, at det var arabere, der stod bag overfaldet, så droppede de hele “sagen”?

    Har du bemærket at Hornsleths galleri, er raseret og at han nu pga. dødstrusler, ikke tør at udstille Dan Parks billeder?

    I min bog er disse, og mange andre spørgsmål, langt mere relevante i denne blog end blot at lægge sig op af hvad domstolene i et diktatur mener?

  35. Af Preben Jensen

    -

    Ja, Churchill var en klog mand og tillige et mandfolk. Ihvertfald klog nok til at indse at nazismen var barbarisk og Hitler en gangster. Og Winston var også mandfolk nok til at gå til modstand, selvom der var risiko for at tabe krigen.

    Der var kredse i England der mente at det var bedre at overgive sig dengang i 1940. Men resultatet var sandsynligvis blevet et morderisk naziregime i hele Europa. Nazisterne var næsten lige så slemme som ISIS er i dag. Millioner og atter millioner af uskyldige mennesker var blevet myrdet eller gjort til slaver. I nazisternes dødslejre var der intet med barmhjertighed eller civilisation. Der var tale om dødsfabrikker med grusomheder og gaskamre, hængninger og nedskydninger. Mænd, kvinder og børn blev gasset selvom de ikke var skyldige i nogetsomhelst.

    Det var det samme i kommunisternes dødslejre.

    Men tænk hvis nutidens nykommunister, feminister, skoletøser og pladderhumanister havde haft regeringsmagten i England dengang. Så havde vi haft en Jelved, en Vestager eller en blank barbiedukke som premierminister i det krigstruede Storbritannien efter Frankrigs fald.

    Nutidens nykommunister, feminister, pladderhumanister og feminiserede mænd har ihvertfald svækket forsvarsviljen i hele Europa, og de er mere end villige til at overgive sig til nutidens nazister. Ja, de hjælper jo ligefrem, som Quisling, med at få deres egne lande invaderet og besat.

    Disse tåbelige politik- kvinder og feminiserede mænd tænker knap nok til spidsen af deres egen næsetip. De er så kortsynede og åndløse at man næsten ikke tror det muligt. Ja, der mangler ord til at beskrive det politiske mørke og dødbringende vanvid der er opstået i det Europa der nu er truet på sin civilisation, tryghed og hele eksistens.

    Blot se på hvad der foregår i Sverige, England, Frankrig og Tyskland samt Spanien, Grækenland og Italien mv. En særdeles forræderisk og ildevarslende udvikling er i gang. Alene i Sverige er over 15.000 kvinder blevet overfaldet/voldtaget og tusinder af skoler, huse, biler og børnehaver er blevet brændt af. Noget der er tys-tys i Sverige.

    Europas demokratier og nationalstater…….. og deres velstand, velfærd, fred og sikkerhed er ikke længere nogen selvfølge. Tværtimod vokser truslerne mod Danmarks og alle Europas borgere dag for dag, både hvad angår deres private økonomi, frihed, familieliv, sundhed, ære og værdighed.

    End ikke en bolig har en dansker ret til i dag. Regeringen driver tusinder af danskere fra hus og hjem, og lader dem bagefter fryse og dø i gaderne. End ikke menneskerettigheder eller livet har en dansker ret til i dagens Danmark. Læs selv aviserne og Den korte avis eller bøger om hvordan vi borgere svigtes, plyndres, undertrykkes og tyranniseres.

  36. Af Preben Jensen

    -

    Hej, indlæg kl. 00.57 hænger fast. Svar til BMC m.fl. Bedes venligst frigivet.

  37. Af Arvid Holm

    -

    Man forsøger at modvirke en udbredt modvilje overfor minoritetsgrupper ved konstante advarsler mod generalisering.
    Enkelte minoritetsmedlemmers frastødende opførsel bør ikke belaste hele minoritetsgruppen.

    Hvis denne praksis har effekt, bør man ligeledes konstant advare minoritetsgrupperne mod at generalisere, så enkelte majoritetsmedlemmers frastødende opførsel ikke belaster hele majoritetsgruppen.
    Ellers får man jo en udbredt modvilje i minoritetsgrupperne overfor majoritetsgruppen.
    En sådan udbredt modvilje må antages at føre til frastødende opførsel hos flere minoritetsmedlemmer.

    En generalisering bliver så mere berettiget.
    Det bliver til sidst umuligt at modvirke en udbredt modvilje overfor minoritetsgrupperne.

    Når den ene part sværtes til, medens den anden fremstår som forfulgte uskyldigheder, får man et billede af urimelig uretfærdighed, der vil virke stærkt provokerende.

    Billedet bliver mere uretfærdigt end det, hvor begge parter sværtes, og langt mere uretfærdigt end det, hvor ingen af dem sværtes.

    Mon valget af den ensidige praksis skyldes et ønske om at skabe konflikt, eller skyldes det mangel på kvalifikationer?

  38. Af adam sigi

    -

    fuck ytringsfrihed pt… hvad med menneske frihed nogen steder i verden har du ikke en gang frihed til at være i live og trkke vejret… også Ytringsfrihed! hvor går grænsen!!!! er der ingen loft på det lort ……

    Efterhånden er det kun ondskab og krig der kommer til udtrykke når primitiv holdninger og emner skal gemme sig bag den følsom værdi.

    Hele verden er i brænd men det som om der kun nogle få af os som står med vandspanden klar…..

    Respect+ kærlighed giver os vel ligeværdighed ,,

    Så jaaaa Tillykke Dan park du er blivet kendis din egoistist nar…..nu ved hele verden hvem fuck du er, også mig.. syntes Ik fordi du en dygtig kunstner men bare fordi du en provokatør af vøres største mennesklig værdier. kaldes RESPEKET som er en af dem!!! ….

    i mine øjne er du en fuckin hil billie looser nothing else WT… der vigtiger ting der sker i verden end dig u son of a B….!

    Kenya havde ik noget imod at modtag Dan park gratis tror jeg ….De flygtinge fra krigen er vel dem som bomber deres hjem istykker som bære ansvaret …. ??? hvorfor så prøve sende dem til et 3 fattig verdens del til de sorte som ikke har noget med den så kaldt hellige krig at gøre.??? der må bygges nogen camps i dk til alle de stakkels sjæle… Lord bless the dead Amen.

    fatter ingen ting af dansk politik nogengange andet end kr og øre altså de rig bliver riger og de fattig ja bliver hvor de er….. Altid masser penge til krig og ondskab men nær så mange når det kommer til gode..

  39. Af Thomas K. Rasmussen

    -

    Racisterne er de mennesker som vil hindre andre mennesker i at ytre sig – uanset om de kan lide det de hører eller ej! Vi skal ikke have et smagsdommerpoliti herhjemme! Som Voltaire sagde: “Jeg bryder mig ikke om det du siger men jeg vil kæmpe for din ret til at sige det”! Det er en skam at Hornsleth ikke har rygrad til at gennemføre udstillingen men bøjer sig for nogle trusler! Så har de gale islamister da virkelig vundet kampen om at afskaffe ytringsfriheden!

  40. Af Henriette Hansen

    -

    Ja, tyskerne kan jo passende åbne en udstilling med billeder, hvor der står: alt for få danskere blev torteret i Auschwitz -tableau!!

  41. Af hans Hansen

    -

    I stupide danskere er desværre helt ude at skide -se til at feje for egen dør:
    for eksempel kom op på samme tekniske standard i DK som i Sverige, -bare det vil jo tage 20 år. Lorteland!

  42. Af Henrik Knage

    -

    NIELS JUUL H

    Det er fakta med, at sortklædte Ku Klux Klan medlemmer deler mad og penge ud til de fattige i USA. Det var i en grotesk dokumentar for tid tilbage.

    Flertallet af normalt tænkende amerikanere er dog tvivlende på om der ligger gode hensigter bag; eller om det er gode miner til slet spil.

    Det fremgik af udsendelsen, at der nok var tale om det sidste.

  43. Af Henriette Hansen

    -

    eller hvad med: hvorfor var der ikke flere kinesere som dinglede fra lygtepælene under den japansk-kinesiske krig??

    ønskes flere gode forslag til tekster i linje med Dan pisse-Parkers??

  44. Af Henrik Madsen

    -

    Ja, bestemt Henriette Hansen.

    Jeg kan da nævne Jems Jørgen Thorsens billede af Jesus med erigeret hjem – her stod hele parnasset på hænder for dette fantastisk mesterlige kunstværk, selvom en masse kristne nok kunne blive dyyyyyybt krænket.

    Jeg kan nævne alle karikaturer af Pia Kjærsgaard i Geoffery Cains bog “Ondskabens ikon” – her er rigtig mange billeder, som nok kunne krænke selvsamme Pia K. og en del af hendes vælgere dyyyyyyybt. Der dog på intet tidspunkt været debat blandt parnasset eller i medierne omkring disse.

    Under Muhammed-krisen, du ved den med karikaturerne, fandt man over 200 karikaturer billeder fra mellemøstlige medier, hvor Jesus var karikeret som både gris og hund m.m. Disse var karikeret og publiceret inden Muhammed-krisen.

    Men ok, alt dette er jo naturligvis noget helt andet…..

  45. Af Rikard Höglund

    -

    Hej. Jag vill påminna om att här i Sverige är den debatt som finns organiserad av de goda mot de onda. De goda är mot liberalism, kapitalism och USA. De onda vet inte att de är onda förrän de goda bestämt detta. Om Dan Park gjort exakt samma bilder med för exempel Jean-Claude Juncker, Silvio Berlusconi och Marine LePen så hade han, trots att gärningen varit densamma, varit en av de goda.

    I landet Sverige betyder provo-konst att du agerar som rebell mot en bourgeoisie som inte funnits eller haft makt sedan före 1939. I landet Sverige är den politiska retoriken fortfarande organiserad efter Kalla Krigets logik. I landet Sverige tror man att världen ser ut som under 1970-talet.

    Kära broderfolk, ta väl hand om er och sätt inte geten till trädgårdsmästare.

    Rikard Höglund

  46. Af P Jensen

    -

    Indlæg kl. 0.57 hænger stadig fast……

  47. Af Tom Notnilc

    -

    At gøre sig til dommer over kunst – eller at skulle dømme ALT, er altså blevet en uoverskuelig opgave. Vi bliver simplenthen bombarderet med emner fra alle sider via nye og gamle medier.

    Derfor er det jo lettest at danne sig en menig ud fra en Ekstra Bladet-agtig overskrift, da der ikke er tid til at sætte sig rigtigt ind i stoffet. Hvad ved vi egenligt om Parks projekt?

    Holder Dan Park mon med negeren der blev overfaldet – eller med araberne der bankede ham?

    Eller måske holder han på at man ikke skal banke nogen som helst – eller måske syntes han at negerer skal hænges, og alle de voldlige muslimer skal beskyttes?

    Måske syntes han at det er fedt at bo i et fredeligt land, hvor man har lov til at vise sin holdning via en collage – men ufedt at landet er fjendtlig over hans lovlige holdninger?

    Måske syntes han at det er allertiders at kunne hjælpe folk i nød, men mega nederen at ikke længere kunne føle sig tryg i sit eget land længere pga. 50% af dem er kriminelle?

    6 måneder i skyggen sammen med 80 % voldlige muslimer skal nok kunne kurerer Mr Parks, så han kan rette ind, klappe hæle og kæft i !

  48. Af Jesper Høegh

    -

    Islam er IKKE EN RACE – fat det dog – en middelalderlig ideolog –

    hvis de personager var overbevist i deres ideolog – ville de ikke lade sig anfægte –

    jeg som kristen – min livsstil -min kultur – lader mig ikke anfægte af diverse
    kristne modsigelser –

    hold dog op med den massesuggesion –

    og sig nej tak til Islamisme ideologien i DANMARK.!

  49. Af Rasmus Nielsen

    -

    Forskel imellem ulovlig racisme og kunst man bør strømme til.

    Danmark har en lang tradition for liberale frihedsidealer, herunder en fortolkning af ytringsfriheden som er anderledes end andre lande. Det betyder, at man i Danmark
    – godt må benægte holocaust
    – godt må agitere for nazisme, kommunisme og andre totalitære ideologier – blot det ikke er samfundsomstyrtende eller støtte til dem vi p.t. opfatter som terrorister
    – godt må kritisere religion

    Så er der visse mindretalsbeskyttelser – som hver for sig er fornuftige – men det ændrer ikke ved det overordnede.

    Derfor er det fuldstændigt LIGEGYLDIGT om Dan Parks billeder er kunst eller ej..Han kunne have en religion, et politisk parti eller simpelthen en kampagne, hvor billederne indgår. Det vil ikke påvirke vurderingen.

    Det er derfor ikke relevant at tale om beskyttelse af kunstnere… eller (over) fortolke hans billeder. Når Kristian Thuesen-Dahl siger at flygninge skal smides ud over hjemlandet uden faldskærm – så er det ligegyldigt, om der kan indtolkes en ironi, en kritik af loven eller andet; Hvis det ikke er en trussel om mord – så er det en tilladt ytring. Uanset om den sker på et landsmøde eller et Hornsleth galleri.

    At Dan Park kan udstille sine værker lovligt i DK er så indlysende, at det er uinteressant.

    KUNST-debatten er derimod interessant, når Trykkefrihedsselskabet siger, at de vil beskytte nogle kunstnere.. altså undtagen dem, der angriber kristne eller Israel – Så bliver det pludselig en “kunst”-prioritering: og det er en anden form for censur som er meget mere ødelæggende for den fri kunst.

  50. Af Henriette Hansen

    -

    Henrik Hansen: -Ja, forskellen er den at gerne vil kalde os et civiliseret folk –

  51. Af Henrik Madsen

    -

    @Rassmus Nielsen:

    jeg er meget enig i dit indlæg. jeg vil dog sige til dine, at det jo rent faktisk korresponderer til Amnesty International, som vil beskytte nogen, men ikke andre.

    Der er dog den signifikante forskel, at hvad trykkefrihedsselskabet gør eller ikke gør, er fuldstændig og aldeles irrelevant. Trykkefrihedsselskabet som sådan er fuldstændig uden betydning i den store sammenhæng. Du kan gøre det samme som de – udstille Dan Parks billeder.(det kunne Hornsleth så ikke pga. dødstrusler, hvilket der i øvrigt har været usmagelig stilhed omkring fra vore politikere) Angreb på kristne og Israel er der i øvrigt hobetal af, ja nærmest kø.

    Hvad Amnesty derimod gør, er ikke ligegyldigt. Når Amnesty klart tilkendegiver, at de vil beskytte nogle befolkningsgrupper.. altså undtagen dem, der angriber islam, muslimer eller Palæstina – Så bliver det pludselig en “ideologisk”-prioritering: og det er en anden form for censur som er meget mere ødelæggende for deres virke og almen retfærdighed.

    Amnesty har magt – globalt – og indflydelse alle steder(medier og sågar lovgivning) – det har Trykkefrihedsselskabet ikke.

  52. Af Henrik Madsen

    -

    @Henriette Hansen:

    Hvem er “vi”? Er det alle de danskere, som har karikeret Pia K, eller? Var “vi” Jens Jørgen Thorsen?

  53. Af Rasmus Nielsen

    -

    @Henrik madsen

    Jeg deler din kritiske indstilling til AI. Jeg er også enig i, at jo større indflydelse, desto større grund til at forholde sig kritisk til dem.

    For så vidt angår den danske debat – og dermed den danske beslutningsproces, så mener jeg imidlertid, at TS er en større magtfaktor både i medierne og i den politiske proces (ikke kun ved personsammenfald, fællesarrangementer etct) end AI.

    Og det skyldes primært, at de regulære “censur” sager vi har haft på det seneste (Mohammed-tegninger etc), har tilladt TS at fremstå som en “neutral” forsvarer af ytringsfriheden mod forskellige tåbelige ekstremister) og den skuffende indsats vi har set fra andre organisationer (PEN, AI etc.)

    Derfor er desværre ikke ligegyldigt, hvad TS gør i DK – og derfor synes jeg, at det er mere interessant at høre om, hvad TS ikke vil forsvare… selvom det åbenlyst måtte være lovligt.

    Og hvis det er et kriterium, at man skal være dømt, før TS åbner deres kunstklub, så behøver de såmænd ikke at lede langt blandt vores nabolande.. Materiale der er kendt ulovligt for at kritisere jøder, hellige nazisme og andet bras og hvor der er faldet domme, findes da. Kig da til Tyskland,,, de er nemlig meget “påpasselige” med den slags – og jeg kan ikke rigtig se at TS skynder sig for at udstille den slags.

    Det er – mig bekendt – første gang TS bekender kulør på den måde.

    Og der mistede de i hvert fald min respekt som forkæmpere for ytringsfrihed som princip.. det kræver åbenbart noget mere; at “kunsten” kritiserer visse grupper eller visse religioner.

    Og nej; selvom det er og skal være lovligt så er det ikke fordi jeg har en speciel lyst til at se eller udstille nogle af tingene – hverken Dan Parks billeder eller nazi-propaganda, kritik af Israel eller. lign – Jeg kan sagtens forholde mig til den kritisk til de forskellige emner og ser ikke helt et behov for at forsøge at (over)fortolke Dan Parks billeder blot for at understrege det indlysende.. at de er lovlige. Hvis den slags fortolkninger er et nødvendighedskriterium; ja så kunne selv de mest ekstreme budskaber tolkes som en nødvendig samfundskritik..(“DØØ FEDE ..NI…..”…racist??.. nænej…..hehe.. jeg forholder mig bare til det høje antal af sorte der omkommer i forhold til hvide på dødsgangene i USA..og at der er mange overvægtige i USA”).

    Og kommer vi til at se TS forsvare Imaner “ytringsfrihed” hvis der rejses tiltale?? Har de overhovedet en holdning til den sag der omtales her: http://mchangama.blogs.berlingske.dk/2014/10/15/ytringsfrihed-ogsa-for-rabiate-imamer/

    Så det eneste, der kom ud af dette, var at få sat kulør på TS.

  54. Af Hans Hansen

    -

    Jeg ved ikke hvad det er for en idiot der skrev følgende i kommentaren af HANS HANSEN – 23. OKTOBER 2014 07:38, men det er ikke skrevet af mig. Jeg har stort set den modsatte holdning.

    Christiansborg har nu udmeldt, at efter venstrefløjens dødstrusler, så udstiller Christiansborg nu Dan Park’s billeder.

    Tag den i tossede Svenske politikere, og jer herhjemme blandt venstrefløjen, selvfølgelig også blandt Radikale Venstre, der ikke har hjerne nok til at se hvad sandheden fortæller i jeres egne rækker.

  55. Af Hans Hansen

    -

    Jeg ved ikke hvad det er for en idiot der skrev følgende i kommentaren af 23. OKTOBER 2014 07:38, men det er ikke skrevet af mig. Jeg har stort set den modsatte holdning.

    Christiansborg har nu udmeldt, at efter venstrefløjens dødstrusler, så udstiller Christiansborg nu Dan Park’s billeder.

    Tag den i tossede Svenske politikere, og jer herhjemme blandt venstrefløjen, selvfølgelig også blandt Radikale Venstre, der ikke har hjerne nok til at se hvad sandheden fortæller i jeres egne rækker.

  56. Af Hans Hansen

    -

    Hold da op. Systemet her på avisen fungerer stadig ikke.

    Christiansborg har nu udmeldt, at efter venstrefløjens dødstrusler, så udstiller Christiansborg nu Dan Park’s billeder.

    Tag den i tossede Svenske politikere, og jer herhjemme blandt venstrefløjen, selvfølgelig også blandt Radikale Venstre, der ikke har forstand nok til at se hvad sandheden fortæller i jeres egne rækker.

  57. Af Henrik Knage

    -

    Dan Park er en lille bil der kører på en landevej – og påkøres af en anden og større bil, der kører på samme landevej.

    Det handler i grunden slet ikke om racisme, men om paragraffer – og om hvor let spil advokater og dommere har, til at træde individet under fode, med rettens hjælp – og stadig selvfede sig selv p.g.a. almenhedens idioti grundet en uberettiget tro på Overøvrigheden og evner.

    Disse er ubetinget li´så dumme som dumheden selv.

    Og alle bukker og skraber – og klør sig i røven, som i en Holberg Komedie.

    Om der er tale om mærkelige frugter der hænger ned fra et træ i USA, eller en bro i Malmø – javel.

    I ingen af tilfældene er der tale om almindelige frugter og ingen af disse hører til, hverken i træer eller fra broer.

    Men hører en menneskelort til i en konservesdåse – muligvis, men er det kunst – eller et forsøg på “at tilgodese konservesindustrien” på en noget alternativ måde ?

  58. Af P Christensen

    -

    Der findes ikke bedre humor end den ufrivillige. Men heller ikke en mere tragisk humor end den hykleriske.
    Nu har kunsteksperter iflg Politiken fundet ud af at Dan Park ikke er rigtig kunst:

    http://politiken.dk/kultur/kunst/ECE2432974/kunsteksperter-dan-parks-vaerker-har-ingen-kunstnerisk-vaerdi/

    Gælder det mon også Jens Jørgen Jesus-Thorsen, Hesteofrer-Nørgaard, Klatmaler Jorn osv.

  59. Af S Rasmussen

    -

    Ømtålige Politiske Problemstillinger og dilemaer.

    Det vestlige demokrati ligger under for vores egen opfattelse af humanisme og godehed. Det betyder at en del af det vestlige økonomiske og kulturelle forspring er ved at blive knægtet af vores egen humane handlingslammelse. Vi har medier og politiske partier som gør mere skade end gavn i egen human selvforståelse.

    Globalt og i Vesten har vi store altoverskyggende problemer der koster død, krige og ødelæggelse. Hvis jeg i flæng må nævne:

    1. Overbefolkning.

    2. Selv forsørgelse i tredielande.

    3. Krige i tredielande.

    4. Paralelsamfund i Vesten.

    4. Fordelingspolitik.

    5. Arbejdsløshed.

    6. Udnyttelse af tredielande.

    7. Udnyttelse af ledige og svage socialgrupper.

    8. Uddannelse og demokrati.

    9. Religion/Islam som fastholder en elendig udvikling.

    10. Undertrykkelse af kvinder.

    11. Forurening.

    12. Kriminalitet.

    13. Illegal indvandring.

    14. At fastholde medier på substans…..

    Nogle af nævnte problemer er affødt af andre uløste problemer.

    Paradokset er, at det der mangler er simple løsninger og handling der ligger lige for.

    Vi har i et politiske system der gør at mange politiske partier forsumper i egen ‘humanistisk’ selvpromovering. Venstrefløjen herhjemme er ikke i stand til at se logik og løsningsforslag såfremt potentielle løsninger kommer fra blå/borgerlig blok. – det er en skandale. Det er politisk inkompetence der vil noget. og det ender med at der ikke kommer løsninger.

    Den borgelige blok har ikke dette teoretiske humane gen eller traume som venstrefløjen plædere i egen godhed og selvforståelse. Blå blok er meget målrettet i at opnå resultater og økonomi. Men blå blok glemmer ofte at der skal tages hensyn til dem der der ikke kan klare mosten. Der skal ikke trampes på de svage, de syge de gamle etc. Vi har råd til at behandle denne gruppe med respekt.

    I flere partier bliver ideologer en bremse for logik og løsninger. Relationer kan sammenlignes med de røde lig kommunisme kontra de blå lig planøkonomi, eller det gode røde kontra det onde lig blå, det humane og inhumane. Det er rent mudder.

    Mange politikere har og bør jo have nogle idealer om at gøre godt bedre. Men målet ender desværre ofte i syge magtkampe partier og politikere imellem. Det er de kampe der er fokus på og som bliver det vigtige i medie billede. Nogle medier, ikke alle medier, men nogle medier, fx Politikens politiske redaktion, er fuldstændig ublu i en manipulerende selvglæde der grænser til magtmisbrug. Det er ikke altid kønt at se på og det er radikalt svagt.

    Vi har en stor gruppe mennesker, måske den største gruppe, ofte kaldet det tavse flertal, som politisk ligger og roder midt i mellem det partipolitiske cirkus.

    Vi har en gruppe som har en forbavsende evne til at tænke logisk, økonomisk og fornuftigt. Mennesker som kan anfægte flere af problematikkerne. Mennesker som råber op i skurvognen, billedlig talt.

    ‘…Det der skal til er……,’ – Det er ikke skrivekarle og bladsmørger, men mennesker der kan noget logik, det er også dem vi skal lytte til. De kan se lorten i problemet. De kender ofte svaret og de ligger ikke under for egen magtsyge og de ligger ikke i partipolitisk skyttegrave uden tænkeevnens velsignelser.

    Er disse skurvognsmennesker boglige belæste? nej. Har de været aktive i partipolitik? nej. Har de en retorisk kunnen så de kan undlade, og aflede at svarer på et konkret logiske og måske fornuftige spørgsmål? nej.

    Hvorfor kan de så ikke det? Fordi det ligger ligesom ikke i den faglige arvemasse, som igen betyder at man skal kunne levere varen. Ikke blot at underholde med retorisk vrøvl og drilleri. Men levere varen. Vi har et skib på bedding….

    Hvad kan disse ’skurvognsmennesker’ så? De kan ofte tænke logik. De kan ofte tænke sammenhængende. De kan ofte finde løsninger. De kan bygge et hus med alle installationer der virker. De kan sammenarbejde med andre faggrupper med andre faglige agendaer. Hvilken rækkefølge muren, tømmerne, elektrikeren, maleren, blikkenslageren etc rykker ind på en byggeplads. Spørgsmål som at handle på om materialer er på plads. Bygherrer og entreprenøren etc. er i forståelse om produktet. Økonomi er på plads osv..

    Det parti som kommer nærmest de reelle potentielle løsningsforslag i dagens Danmark er DF. Det er ikke altid mennesker med de længste uddannelser. Men det er ofte mennesker der er i stand til at handle og finde løsninger. DF finder deres vælgere i den produktive klasse.

    De mennesker der stemmer på DF bliver ofte angrebet for at mangle viden og boglig uddannelse. Det har været det store mantra på venstrefløjen og hos det nuværende socialdemokrati. Hos de socialdemokrater der er tilbage. – de stuerene. Hvor er de tidligere socialdemokrater? Hvor er resten? vi ved det ikke…

    Der bliver stadig lyttet mere og mere til DF. Se fx EU valget. Er det fordi DF tør tage kontroversielle, ikke altid stuerene, emner op.?

    Det er ikke altid at DF har den evige sandhed på problemerne men de tør sætte ’spot on’ på problemet. Det er det vi har partier til i et demokrati.

    Vi har medier, primært i den radikale lejer, nævnte jeg Politiken, der lider under samme berøringsangst som dele af socialdemokratiet. De tør ikke sætte fokus på problemer. De er bange for den gode tone, vælgere og abonnementer som de tror de er enige med. Deres problem er at de er mere bange for deres egen skygge og en selvskabt humanistisk løgn som ved nærmere eftertanke ikke er så human så det gør noget. Denne berøringsangst koster troværdighed. På en af landets hæderkronede aviser, Politiken, har vi en kultur som ligger under for egen falskhed. Det er farligt for et sundt demokrati der skal kunne diskuterer alt, også uden pinlige undskyldninger til efterfølgere af diverse proselytter og muslimske efterkommere.

    Det er lidt paradoksalt at netop socialdemokraterne nu fører en økonomisk politik som de ikke turde annoncere inden et valg men som lægger sig tæt op af den borgelige politik. Det er godt for økonomien men ikke så godt for demokratiet. Med løgnen in mente, ved vi ikke hvad vi skal tro på, når vi som vælgere skal sætte et kryds og ønsker at gøre et politisk valg.

    Socialdemokraterne og dele af blå blok vil have mere EU uden mandat fra folket. Det er et problem når man ikke tør lytte til vælgere via en folkeafstemning. Det er et svigt af dimensioner. Som magthaver skal man lærer at lytte til de mennesker man er ‘tjener’ for. Det er det en regering inkl. en minister skal og får deres tornhøje løn for. At tjene folket.

    Globalt har vi store altoverskyggende problemer der koster død, krige og ødelæggelse. Vi ved godt hvordan vi kunne minimere eller måske ligefrem eliminere nogle af nævnte problemer. Det kræver bare mod og handling. Noget vi mangeler i de vestlige demokrati.

    Hvis vi nu helt nøgternt ser på problemerne one by one, hvad skal vi så gøre…. der skal tænkes problemløsningsmæssigt. Ikke humant. Ikke idelogisk. Men finde løsninger og derned ægte ærlige konstruktive løsninger.

    Hvis medier turde at blive konkrete og hjælpe med løsninger, også når det gør ondt, så ville de fleste politikere rette ind og selv blive løsningsorienteret. De fleste vælgere og mediebrugere har gennemskuet løgnen i mediepolitiken.

    Der må jo være en grund til at journalister og politikere ligger og roder rundt i bunden af erhverv som tandlæger og brugtvogns forhandlere.

  60. Af henriette hansen

    -

    Jeg forstår ikke hvorfor I ældre mænd er så frustrerede, I har fået alting serveret hele livet igennem, vi har alle klappet i vores små hænder så snart I tog et skridt i den rigtige retning. Jeg synes det er synd for jer -og at I leder efter syndebukke er fuldt forståeligt, -men jeg ved ikke hvor det gik galt. Jeg har svært ved at tro at nogle sølle indvandrere kan have væltet læsset. I skubbede nok godt på selv, i hvert fald nogle af jer, Så skyd nu kråsen op i livet og hold op med at jamre, gør noget konstruktivt, som ikke skader andre. Og To hell with Dan Parker.
    XinXin burde holde sig for god til at gå jeres ærinde. FØJ!

  61. Af Jesper Lett

    -

    @ HENRIK MADSEN – 22. OKTOBER 2014 23:34

    Mig bekendt ryger man ikke i fængsel, på baggrund af en politianmeldelse. Det står enhver frit for at anmelde andre for overtrædelse af bestemmelser i straffeloven. Politiet er ikke ikke engang tvunget til at at rejse sigtelse på baggrund af anmeldelsen. Så skulle vi ikke lige afvente en evt. dom inden vi begraver vores kære ytringsfrihed.

    Jeg har ikke skrevet, at jeg ikke mener Dan Park er racist. Jeg har skrevet, at jeg ikke har noget særlig grund til at tro det, men at jeg ikke kender ham, har hørt ham udtale sig eller har set hans kunst.

    Derudover skrev jeg, at man ikke behøver være racist for at gøre sig skyldig i straffelovens § 266 b. Den såkaldte “racismeparagraf” nævner ikke racisme endsige forbyder racisme. Den forbyder offentlig udbredelse af trusler, forhånelser og nedværdigelser af grupper på grund af deres race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering.

  62. Af Hans Hansen

    -

    Hvem kalder du ældre mænd Henriette Hansen?

    Er du sikker på at i yderliggående venstreorienterede ikke er umådeligt politisk evnesvage?

    Hvad fanden bilder du dig egentlig ind din underlige gamle sippe?

  63. Af Kunsten i samfundet I | kulturledelse.dk

    -

    […] er på alles læber i disse dage pga. værket “Hang on, afrofobians”. Læs f.eks. Xinxin Ren Gudbjörnssons blogpost på berlingske.dk, hvor hun stiller og svarer på spørgsmålet om, hvorvidt Dan Park er racist […]

  64. Af Jensen Danmark

    -

    Diskussionen om hvorvidt der er tale om kunst eller ej er ørkesløs. Ingen har nemlig den målestok, der kan afgøre om det objektivt set er kunst eller ej. Jeg kan heller ikke se at kunstnere skal have særlige rettigheder i forhold til os andre. Derfor forekommer diskussionen mig ligegyldig i forhold til problematikken, og derfor lader jeg det ligge. Parallellerne til Storm P og Pippi har jeg også svært ved at betragte som andet end tankespind. Jeg foretrækker at skære ind til benet…

    Der er under alle omstændigheder tale om politiske budskaber, der fremsættes via collager eller plakater – kunstnerisk eller ej. Intet i udtrykket endsige historikken, kan bringe mig i berettiget tvivl om at budskabet skal tolkes som det umiddelbart fremstår. Ingen næring til ironi eller sarkasme – desværre. Derfor er mit svar på artiklens overskrift et klart JA.

    Det er yderst betænkeligt, at fængsle folk for at komme med politiske budskaber via posters. På den anden side set, har jeg respekt for at domstolene i Sverige opfatter budskaberne som racistiske, og at de i henhold til landets love idømmer Dan Parker endnu en straf.

    I Danmark har vi svært ved at navigere i feltet mellem ytringsfrihed og racisme. I Sverige har de kridtet banen op. Om stregerne er placeret rigtigt eller ej, ved jeg ikke. Men de er synlige og de har lukket munden på en racist, hvilket formodentligt var formålet med dem. Det får ikke mig på barrikaderne.

  65. Af Niels Juul Hansen

    -

    @HENRIETTE HANSEN

    “XinXin burde holde sig for god til at gå jeres ærinde. FØJ!”.

    Ja, jeg håber da heller ikke, at hun er stolt over sine mange rygklappere..

    Jeg så Dan Parks interview i Deadline – og han virkede ikke specielt interessant. At han her på bloggen får støtte til sin holdning om, at det er helt OK og morsomt at gøre grin med, de nazistiske udryddelseslejre, de amerikanske lynchinger af afroamerianere og børnepornografi undrer mig ikke, når man ser de mange perfide kommentarer generelt.

    Jeg savner da også stadig svar fra Xinxin Ren Gudbjörnsson på mit spørgsmål om,, hvorfor hun opfatter Dan Parks provokationer som kunstværker.

  66. Af Jakob K

    -

    Det kunne være befriende hvis trykkefriheds selskabet også have haft plads til et par af Dan Parks værker med Zyklon B ved Synagogen i Stokholm for at belyse den kunstneriske frihed. I en højere kontekst kunne det med Islams indtog også være spændende hvis man belyste hvorfor ingen præsident i USA er bare en mulig kandidat hvis han taler mod kristendom eller tager afstand fra Israel. Eller hvordan Israel mener at have eneret på folkedrab trods det at det sammen er sket i Rwanda og Armenien. Dan Parks børne tegninger er uskyldige (et naivt menneske’s ønske om opmærksomhed) men den måde de bliver brugt på, af bl.a. det såkaldte trykkefriheds elskende selskab og DF er kun opfordring til had og splittelse.

  67. Af P Jensen

    -

    Henriette er nok bare en nyttig idiot fra Enhedslisten.

  68. Af P Jensen

    -

    Henriette Hansen er nok bare en nyttig idiot fra R eller Enhedslisten………….

  69. Af povl pedersen

    -

    lad os tømme alle biblioteker og brænde bøgerne på bål i gaderne og nedlægge internettet og forbyde folk at tænke selvstændige tanker lad os få et tankepoliti

  70. Af Hans Hansen

    -

    Man kan jo diskutere din interesse på samme vis Niels Juhl Hansen. Du som aldrig opdagede at Dan Park’s billeder er en provokation af racistiske indvandreres racisme mod andre indvandrere.

    I det hele taget Niels Juhl Hansen, så bekræfter du blot den velkendte venstreorienterede elitisme, der kort sagt går ud på at personligt tilsvine tilhængere af direkte demokrati. Det er jo en velkendt disciplin allerede fra før Poul Nyrup’s tid.

    I har ganske enkelt svært ved at nuancer og forholde jer til hvad der faktisk skrives, se racismen i egne rækker, og iøvrigt observere de utallige venstreorienterede og islamistiske dødstrusler. De er åbenbart helt i orden, fordi de kommer fra jeres egne rækker.

    Jeres største problem er, at i har umådeligt svært ved at forholde jer uvildige. Derfor er i set fra en analytisk vinkel, helt uden anden interesse end som politiske modstandere. Noget som skal bekæmpes. Det handler om alt fra feministisk ekstremisme, til forsvar for ekstremistisk islamisme.

    At vi så kan blive enige om den højreorienterede ekstremisme, ændrer ikke på al anden uenighed. En uenighed islamisterne samtidig har med jer venstreorienterede, men som de benytter så længe i agere som deres nyttige idioter.

    Hvilket eksempel er bedre end Iran efter Shahen ? Men nej, i fatter ikke et klap Niels Juhl Hansen. I bliver brugt fordi i er for dumme.

  71. Af Niels Juul Hansen

    -

    @HANS HANSEN

    “Man kan jo diskutere din interesse på samme vis Niels Juhl Hansen. Du som aldrig opdagede at Dan Park’s billeder er en provokation af racistiske indvandreres racisme mod andre indvandrere.”.

    Det er ikke kun hans ‘lychingbillede’, jeg ikke bryder mig om. Han siger selv at han gør det ‘for sjovt’, når han stiller en dåse zyklon udenfor en jødisk synagoge – og han sagde i går også, at det er helt fint at lave grin med børneporno.

    Jeg ved da udmærket godt, at vi har ytringsfrihed, men kan du, DF, Ytringsfrihedsselskabet og Xinxin ikke godt fortælle mig, hvorfor I betragter det som kunstværker, der bør vises til alle.

    “I det hele taget Niels Juhl Hansen, så bekræfter du blot den velkendte venstreorienterede elitisme, der kort sagt går ud på at personligt tilsvine tilhængere af direkte demokrati. Det er jo en velkendt disciplin allerede fra før Poul Nyrup’s tid.”.

    Ikke forstået.

    Hvad har en diskussion om direkte versus repræsentativ demokrati at gøre i en diskusion om ytringsfrihed og etik. Den diskussion kan vi tage, hvis det bliver et blogemne.

    “I har ganske enkelt svært ved at nuancer og forholde jer til hvad der faktisk skrives, se racismen i egne rækker, og iøvrigt observere de utallige venstreorienterede og islamistiske dødstrusler. De er åbenbart helt i orden, fordi de kommer fra jeres egne rækker.

    Jeres største problem er, at i har umådeligt svært ved at forholde jer uvildige. Derfor er i set fra en analytisk vinkel, helt uden anden interesse end som politiske modstandere. Noget som skal bekæmpes. Det handler om alt fra feministisk ekstremisme, til forsvar for ekstremistisk islamisme.”

    Nu må du tage dig sammen.

    Bare fordi man ikke bryder sig om Pia Kjærgsgaard og Anders Fogh, betyder det ikke, at man forsvarer venstreekstremister eller islamister. Jeg tager afstand for enhver form for ekstremisme – inklusive Parks provokation bl.a. imod jøder, som har mistet nære i de nazistiske udryddelseslejre.

    “Hvilket eksempel er bedre end Iran efter Shahen ? Men nej, i fatter ikke et klap Niels Juhl Hansen. I bliver brugt fordi i er for dumme.”

    Hvor i alverden har du set mig eller ligesindede forsvare præstestyret i Iran? Det er da mindst lige så forkasteligt som det tidlige barbariske styre under shahen.

  72. Af Kirsten Rasmussen

    -

    Dan Park har i hvert fald ret i én ting: Tabuer skal udfordres. De skal hives frem i dagslyset, for der trives de dårligst. Der kan være forskellige måder at gøre det på. på. Dan Park gør det på sin, som han kalder “at gøre grin med”. Uanset hvad man så synes om den facon, så må man give ham, at han løfter opgaven – hans værker udfordrer tabuer.

  73. Af Mic skagernik

    -

    Henriette Hansen ( er måske bare en troll ) men er ellers prototypen på en venstreorienteret der nedgør alle der ikke har hendes ” rigtige ” meninger.

    Hvis man ytre sig om det største og dyreste problem i DK/EU svarer de som Henriette: Nååå hvor er det synd for dig. . . . stakkels lille rige dig, der bare vil se fodbold på din nye 50″ fladskærm, og ikke vil hjælpe mennesker der er flygtet fra en krig, tsk tsk tsk.

    Da 50 % af befolkningen i DK og EU har den holdning, at deres medmenneskers meninger skal latteligøres, og nedkæmpes med spydigheder og til tider vold, ja så ved vi hvorfor europa er i flammer.

    Venstrefløjen har allierede sig med de rigtige kamphaner – de danske kan knuse ruder og kaste med sten – muslimerne kan stikke med knive og sprænge bomber. Fin alliance I har der.

    Som S Rasmussen i et tidligere indlæg har beskrevet, har de venstreorienterede patent på at vise human godhed, og underforstået er de blå hjerteløse og onde ( og pisker indvandrene, ikk bornedal? )

    Jeg må sige at, her fra manden i skurvognen, ser det anderledes ud. Jeg ser venstrefløjen som kolde og kyniske overfor alle andre, end dem der vil støtte dem og deres naive teorier.

    Jeg kan starte med at fortælle, at nu har vi også fået flygtninge i vores ellers fredlige område. Og sikke en omvæltning i vores lille samfund. I løbet af de første uger, har der nu været 6 indbrud. Nå ja vorherre bevares siger du, det sker jo hele tiden ca. hver 8. minut i DK. . . .

    Men nu kender jeg personligt 2 af de familier det er gået udover. Det ellers dejlige gamle hus som de har brugt så mange penge på ( med hvide håndværkere ) er nu blevet et utrygt fort.

    Da indbrudene skete ved højlys dag, tør de store børn ikke at gå hjem mere alene efter skole.
    Faren skal altid være den første der går ind. Han holder hovedet højt, men han er ikke den muskuløse type, og det eneste han kæmper med, er hans regneskab, så på overfladen holder han facaden, men han er ved at gå ned kan jeg se.

    Alle i huset sover dårligt, og vågner ved den mindste lyd, og faren bliver sendt ud og tjekke flere gange om natten. Alle sover nu tæt på hinanden, da ingen tør sove alene på deres egne værelser.

    Børnene har det svært i skole – sikker pga. manglende søvn og tryghed.

    Moren er skræmt fra vid og sans. Hun har fået stjålet noget personligt, og er ikke kommet videre siden indbrudet. Hun kan ikke fungere på sit arbejde pga. for lidt søvn og stress af at tænke på børnenes sikkerhed.
    Så hun kan ikke arbejde, men hun tør ikke at være hjemme i huset alene, så når de andre tager på arbejde og i skole, er hun nød til at køre på besøg rundt omkring hos familie og venner der er hjemme.

    Ellers sidder hun i bilen, eller på cafe – og venter på at manden ringer, så de alle kan mødes ved huset, og gå ind i samlet flok.

    Gad vide om hun kommer tilbage på arbejdsmarkedet igen? Grunden til at hun er så bange er måske et liggende traume fra tidligere, der ikke er blevet behandlet.
    Manden har fået hende til at opsøge læge – der mente at hun måske skulle se en psykolog, men IKKE kunne give en henvisning.

    Dvs. at hun IKKE kan få tilskud igennem sygesikringen – som ellers gør at man selv har en egenbetaling på kun ca 350 kr. – men at hun selv skal betale det fulde beløb på ca 1000 kr pr. gang.

    Så hun kan ikke arbejde, og er gået ned i løn fra ca 40.000 kr mdr. til sygedagpenge på ca. 17.000 kr mdr. + den ekstra udgift det er at gå til psykolog.

    Manden har det virkelig hårdt – han får ikke sovet nok, ser meget træt ud, har trukket sig fra vores fælles arrangementer, og har meldt sig ud af skolebestyrelsen. Konen er handlingslamet, og har ikke overskud til børnene, selvom de har brug for hende nu.

    Knækker han også, mister de huset. Bliver de mon skilt – ja det er jo ofte det der sker – så skal de finde eller have anvist lejligheder fra kommunen – og de 3 dejlige unger bliver skilsmisse børn – der som bekendt avler skilsmissebørn – og oftere springer fra deres uddannelser og ikke får en videregåendeuddannelse.

    Så det som venstrefløjen ser som kulturberigende og som gør at de kan få opfyldt deres egne egoistiske drømme om at hjælpe hele verden, er ved at køre vores land træt og i sænk.

    At tænke sig at man ikke kan få hjælp til psykologen er forrykt! Indvandre, der overhovedet ikke må være her i følge dansk lov – får psykolog hjælp.

    En flygtning koster over 2 millioner pr. hoved om året – det har vi råd til, men at hjælpe vores egne danske skatteborgere – det har vi åbenbart IKKE råd til !!

    Så har vi ting – sikkert i småtings afdelingen hvis man spørger de venstreorienterede – som har gjort det mere utrygt bare at være på gader og stræder. De går rundt i grupper – mange gange 5 – 6 stykker sammen, og de skuler på huse og biler og efter alt og alle. Specielt pigerne bliver spist med øjene, hvilket er meget ubehagligt.

    En stor pige vi kender, har måtte finde en meget længere vej at cykle til skole, da hun ikke vil forbi alle de savlende sorte mænd, som hun siger.

    Vi har haft 2 gaderøverier, hvor unge mennesker er blevet frarøvet mobiltelefoner og penge – ja og blevet slået. En oplevelse som sikkert ALDRIG kommer ud af kroppen.
    Først sker der ofte det at man er oprevet – så kommer det på afstand, og man glemmer det lidt – men pludselig en dag kommer traumet frem, da angsten har ligget der latent.

    Det kan gøre at man får angst, hvilket kan resulterer i at man isolerer sig og har svært ved at gennemføre udannelse og binde sig til en partner – og derved har svært ved at blive en god skatteborger.

    Hvad har jeg personligt oplevet på min egen krop? – heldigvis ikke indbrud og overfald endnu – men ting som gør at jeg kan se at det er forkert at importer mennesker der overhovedet ikke har de samme værdier og tolerance, samt opdragelse og forståelse over for andre mennesker.

    I går var min datter og jeg i Netto, og en flygtninge familie var også der – ikke kun mænd men en gammel kone fra bjergene med gevandter og det hele var også med – og der kan man virkelig se vores kulturelle forskelligheder:

    Kl 17 er der mange mennesker i Netto – folk med børn – folk er trætte og sultne ditto deres børn – men alligevel formår vi danskere at navigerer rundt i butikken med børn, og alligevel behandle andre mennesker med høflighed. Sikkert ikke fordi vi tænker over det, men fordi det ligger som automatik qua vores opdragelse.

    UNDTAGET den udenlandske familie ! – venlige som vi er, må vi bare stå og vente mens HELE familien skal se på et eller andet – ikke en eneste tanke på at træde til side, og lade andre gå forbi.

    De er simplenthen så fyldt op med dem selv, og behandler os med afsky. Selv min lille datter blev puffet væk fra noget hun så på – AF EN VOKSEN ! Da vi gik sagde hun til mig ” Far, dem ka’ vi ikke li ” Jeg var nød til at sige til hende, at det måtte hun ikke sige højt. Jeg tænker selvfølelig på konsekvenserne i børnehaven – hvis hun siger det højt, kan der være fare for at hun bliver frosset ud af de røde pædagoger og de andre røde forældre.

    Men barnet har jo ret ! Det må bare ikke siges højt i dagens Danmark ” Jamen han har jo ingen tøj på ” var der et barn der engang sagde. En fortælling der blev skrevet for mange år siden, der faktisk mere var en belærende øjenåbner end en historie. Men hvad har vi lært: INTET !

    Er lidt uforskammethed nok til at vi ikke skal hjælpe og modtage flygtninge i DK?

    Måske, måske ikke – men helt ærlig. . . er det de rigtige flygtninge vi modtager. 10.000€ for en billet, og taxi fra Lampedusa til Rom! For de penge kunne de hjælpe andre og bo i en flygtninglejer. Om det er sjovt – sikkert ikke, men planen er vel at de vil hjem til deres familier igen? Eller måske bor de også i DK og er på kontanthjælp?

    En kontanthjælp der er så stor, at først når man kan arbejde og tjene over 32.000 kr så, har man det samme som på kontanthjælpen. Det motiverer INGEN til at tage et job!

    Og hvorfor bliver de ikke og kæmper for deres land – det har vores forfædre gjort – det er sådan man former og opbygger et land – ikke bare ved at lade sine landsmænd i stikken, netop når de behøver dem allermest !

    Og for 2,1 million som en flygtning koster i DK – kan vi hjælpe 100 X så mange mennesker i nærområderne. Sikke et menneskesyn, at man kun vil hjælpe 1 når man faktisk kunne hjælpe 100 ! – jeg GRÆMMES over venstrefløjen, og bliver bedrøvet over at tænke på hvor mange børn der sidder i flygtningelejre og ikke kan få et glas vand, fordi pengene er gået til at huse flygtninge i DK ! ! !

    For de pengene vi bruger på en familie i DK kunne 10 familier bo på 5* hotel i Tyrkiet !

    Hvor skal pengene komme fra? Fra dem der arbejder – og nu tænker jeg ikke på familier med 2 – 4 børn der går i skole og er syge, og hvor det kun er faderen der er taxichauffør eller har et ligene betalt job – de får mere af staten, end de betaler i skat.

    Nej det er typiske danske familier der betaler gildet, der bor i parcelhuse, og hvor både far og mor arbejder, og som har uddannelser.

    Præcis de mennesker som oplever indbrud – mangel på opbakning ved sygdom – overfald og provokationer o.lign.

    Er det virkelig måden vi takker for at de betaler 50 % i skat – og ca yderlige 30% i moms, afgifter, boligskatter o.lign ?

    Herfra hvor jeg står, er det de venstreorienterede der har et problem, når det kommer til uhumane tankegange. FØJ et uhumsk menneskesyn og klam moral !!!

    Håber I sover så dårligt på glorien, at det giver jer ondt i nakken så I skal til behandling i det danske sundhedsvæsen, hvor I også kan se hvor slemt det står til pga. af jeres uforsvarlige politik.

    Er Dan Park racist? Er vi ? NEJ – Jeg tror bare at vi har fået nok af at blive trådt på !

  74. Af Jens Lund

    -

    OMG ! ! ! ! @ Mic – der rammer du lige hovedet på sømmet !!

    DU HAR RET – Vi kan ikke blive ved med at save i den gren vi sidder på.

    Ville ønske at dit indlæg blev læst op i gymmniasier, på røde arbejdspladser, kantiner osv. Og ikke mindst i de røde partier – Der må sidde nogle stykker med røde øre, i deres iver efter at forsvare deres landsforrædiske politik.

    Hvorfor skal vi finde os i at blive behandlet sådan i et land der bryster sig af at have styr på sagerne, og har verdens højeste skattetryk ?

  75. Af Bjørn Sørensen

    -

    Racismekortet er blevet den småborgerlige venstrefløjs mantra fordi de har ikke noget at komme med. Deres ideer og tanker har vist sig uduelige. I sin tid var de arbejderklassens skytsengel, men dem har de svigtet fordi den arbejdende arbejder er blevet mere borgerlig og de ikke arbejdende arbejdere kan de ikke gøre noget for da deres ideer ikke løser problemerne, så de er blevet passiviseret med kontanthjælp. Derfor har venstrefløjen kastet sig over alskens minoriteter i håbet om at de kan redde dem, for noget skal de stakler jo lave. Så for den småborgerlige venstrefløj er politisk korrekthed blevet en måde at censurere kritikere og især dem som har gennemskuet deres tyndbene og ofte nytteløse ideer.

  76. Af Niels Juul Hansen

    -

    @KIRSTEN RASMUSSEN

    “Tabuer skal udfordres. De skal hives frem i dagslyset, for der trives de dårligst. “.

    Så forklar mig, hvad der er sjovt eller provokerende ved en dåse Zyklon gas stillet op udenfor en jødisk synagoge, når man ved, at de mennesker, som besøger synagogen har familie eller venner, der blev myrdet i nazisternes udryddelseslejre – eller hvad der er sjovt ved at gøre grin med børnepornografi?

    Det var jo først, da Dan Park også gjorde grin med farvede, muslimske indvandrere, at Xinxin, DF, Trykkefrihedsselskabet (og tilsyneladende dig selv) tog ham til jer og kunne se det morsomme og kaldte det for kunstværker.

    Jeg betragter Dan Park som en patetisk, ensporet ung mand, som nu er blevet omklamret af højrefløjen i Sverige og Danmark.

    Det tror jeg faktisk slet ikke, at han er specielt glad for – men det er et rent gæt..

  77. Af Ali Ghandi

    -

    Det har jo INTET at gøre med at han er blevet frelst af højrefløjen – personlig syntes jeg at det han laver er KLAMT og vil ALDRIG se på hans lort – på samme måde at jeg ALDRIG vil se Bornedals lort: 1864.

    Men men, det handler jo om at han har friheden til at lave det – at vi ALLE har friheden i vores dagligdag – og friheden til at blive væk fra udstillingen.

    Det svarer vel til at det er lovligt at sælge pornoblade på tanken – men vi ser gerne at de IKKE lige står så man får det smækket i synet når man købe slik med børnene.

    Det handler om at vi pludselig ikke starter med at stene Shell og andre steder BARE fordi de ikke lige agere efter VORES PERSONLIGE overbevisning !

    Men – hvad kan vi forvente af venstrefløjen –
    ALTID køre i den samme rille: Peace, Love & Harmony – ELLER VI SMADRE JER !

  78. Af Kirsten Rasmussen

    -

    @Niels Juul Hansen
    Jeg har nu ikke skrevet, at jeg selv synes, Dan Parks værker er sjove. Jeg skriver, at han selv siger, at “han gør grin med”.

    I teorien mener jeg, at man skal kunne gøre grin med alt. I praksis ved jeg ikke rigtigt. Men at sætte spotlight på et tabu, det skal man kunne, og når Dan Park f.eks. sætter en tom konservesdåse mærket Zyklon B foran en synagoge, så sætter han spotlight på holocaust.

    Du synes åbenbart, det er synd for de personer, der besøger den pågældende synagoge, at de skal mindes om holocaust, Men det bliver de da mindet om i mange andre sammenhænge – er det så også synd?

    Dan Parks Zyklon B dåse siger i sig selv intet som helst om, at det er OK at slå jøder ihjel. Det er beskueren, der eventuelt udlægger det på den måde. Og så kan beskueren jo passende overveje, hvorfor han/hun gør det.

    Om Dan Park er glad for, som du skriver, at blive omklamret af højrefløjen i Sverige og Danmark, ved jeg ikke, men så har han jo muligheden for skabe et værk, hvor han udfordrer den situation.

  79. Af Niels Juul Hansen

    -

    @Eli Ghandi

    “Det svarer vel til at det er lovligt at sælge pornoblade på tanken – men vi ser gerne at de IKKE lige står så man får det smækket i synet når man købe slik med børnene.”.

    Er der nogen, der har forbudt Dan Park at sælge sine billeder?

    Og Dansk Folkeparti og Trykkefrihedsselskabet har arrangeret en udstilling på Chistiansborg. Det er et ‘lukket’ arrangement – så det svarer vel til det du skriver med hensyn til pornoblade solgt under disken.

    Mon arrangørene også havde gjort det, hvis hans provokationer inkluderede hans ‘venlige hilsen’ i form af en dåse giftgas til jøder.

    Jeg tillader mig at tvivle.

  80. Af Niels Juul Hansen

    -

    @Kisten Rasmussen

    Tak for dit svar.

    “I teorien mener jeg, at man skal kunne gøre grin med alt. I praksis ved jeg ikke rigtigt. “.

    Sådan har jeg det også.

  81. Af Henrik Knage

    -

    Er Dan Park racist?
    Godt spørgsmål!

    Selve svaret ligger begravet i en konservesdåse, der kaldes kunst – og som kunstneren har fået erstatning for – at dåsens top, har sagt farvel til selve cylinderen – grundet dårlig lodning – efter en “udstilling” på Statens Museum For Kunst!

    Historien melder ikke noget om hvor, eller fra hvem indholdet kommer fra. Om det er fra kunstneren selv, fra en muslim eller fra en græsk ortodoks jøde, fiflende til kristen korsfarer.

    Historien beviser sådan set, at penge ikke lugter umiddelbart – men springbrædtet hvor disse kan findes godt kan søges i afføring – specielt som svensker, og specielt hvis der fokuseres på emballage frem for indhold.

    Svenskere elsker mudder – og lort. Uanset hvor det kommer fra!

  82. Af I. Hansen

    -

    Alle kan kalde sig kunstner:) – nogen kommer oven i købet på finansloven:)……….ja Holberg griner nok i sin himmel.

    Har man først kaldt sig for “kunstner”, er alt hvad man laver et “værk”….det er ikke “Noget”..næææ det er et “værk”:)

    Når så dette værk er særlig absurd, uforståeligt, grimt eller lign. , ja så ophøjes det til “provokerende kunst”:)….et “værk med et budskab!! 🙂

    I dette (og flere – som f.eks. lort på dåse, og fik i blender) er budskabet så elendig formidlet, at man må spørge sig selv om det ikke bare handler om dårlige formidlingsevner? – og ikke et “værk” – slet ikke et kunstværk!
    Kejserens ny klæder er ikke skrevet forgæves, men lever i bedste velgående (i mange sammenhænge) – og i særdeleshed i “kunstverdenen”.

    Det eneste der har ophøjet det her til at handle om ytringsfrihed, er fordi nogen har sagt at de ikke kan lide at se på det, – blandet med dem, der ikke kan se “at han ikke har noget tøj på” og kalder det “et værk”.
    I mine øjne er manden gal – muligvis påvirket at mere end sin egen selvfedme, og burde ignoreres i stilhed.
    Til gengæld burde fokus flyttes til dém , der vandaliserede Hornslets galleri og dém der truer med død og ulykke – DE burde dømmes, for DET er fan…. ikke i orden! – og SÅ kommer det til at handle om ytringsfrihed!

    Er manden racist???……..ved det ikke, men jeg synes at ordet snart er blevet så fortærsket og misbrugt i alverdens sammenhænge.
    Er dem der har vandaliseret og truet Hornslet på livet racister?

  83. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Jeg finder det noget uklart fra XinXin’s side i oplægget, hvordan og hvorfor hun vurderer Ai Wei Wei som hun gør, fordi han sidder, da bestemt midt i systemet. Han overvåget hele tiden og må sidde, hvor han blev sat, netop af systemet, fordi det i sig selv ikke må kritiseres – og han lefler da ikke mere for Vesten. fordi han går ind for en personlig frihed. hvor Dan Park nok er fængslet for nogle måneder af det svenske system, hvilket ikke er i orden, hvis man har misforstået hans budskaber, og der ikke er tale om racisme eller opfordring til vold mod andre grupper eller enkeltpersoner i samfundet.

    Jeg fandt en 10 billeder på nettet, og jeg forstår ikke et par af dem helt, nok fordi jeg ikke kender nok til det svenske samfund – altså helt baggrunden for hans påståede satire.

    Nu er flere involverede meldt til politiet for racisme, også Trykkefrihedsselskabet; MEN har billederne undergået en virkelig analyse og ikke bare et eller andet subjektivt opstød, vi alle kan få, når vi føler os gået for nær eller ramt – altså i forhold til humor eller satire, som vi jo også anvender i vor dagligdag for spøg opg skæmt samt lidt mere alvor for at påpege noget hos en anden person eller omkring et emne.

    Det er nødvendigt som en vis kanal hos mennesket – ellers ville vi bare rende rundt med køller på primitiv vis og slå hinanden oven i hovedet. Derfor har vi naturligvis også et retssystem, hvilket kun nytter, hvis det er åbent og fordomsfrit og ikke ensrettet i tanke osv. En vis intellektuel spændstighed er påkrævet.

    Jeg ved ikke, om Dan Park måske ikke er subtil nok i sin fremførte ironiske tilgang eller satiriske, ifølge ham selv og på et par stykker mangler lidt i sine bestræbelser-
    Det skal jo kunne granskes nøjere, hvor der sættes ind overfor at kende kunstneren bedre og dermed også hans produktion, det svenske samfund osv.

    Vi kan ikke bare råbe fx racisme uden en dyberegående analyse.

    Selv fik jeg for en hel del år siden en operation, ikke spor morsomt, fordi kikkkert-operation kunne have gjort det – men var ikke opfundet til dette indgreb. Så da jeg siden hørte en vits om netop sådant, så fik jeg det faktisk dårligt og blev vred. Det havde netop ikke havde været særskilt morsomt med et sådant indgreb, selv om det ikke var noget livstruende.

    Men – jeg er længst kommet over det, det var bare for nært på mit eget da.

    Jeg finder faktisk, at XinXin er dobbelttydig i forh til de to nævnte kunstnere fra hhv Kina og Sverige – men fint at påpeget forholdet til Storm P.s kunst og Pippi Langstrømpe – godt set.

  84. Af Jan Johansen

    -

    Om Dan Park er racist? Jeg ved ikke, hvad han er, men han er i hvert fald ikke kunstner!

  85. Af Hans Hansen

    -

    Ja Niels Juhl Hansen, men der er heller ingen der har beskyldt dig for at forstå.

    Dan Park’s billede, det med Jallow Momodous, er en provokation af, en slags satire over, indvandreres hetz mod andre indvandrere.

    Jallow Momodous, i forbindelse med et voldeligt overfald på Yusupha Sallah. Så sker der imidlertid det, at man finder ud af, at gerningsmændene var muslimske arabere.

    Ha ha …

    Bør du ikke Niels, spørge dig selv om du ikke virker en smule patetisk …

    At de svenske politikere intet forstå, og derfor heller ikke svenskernes domstole, kan vel ikke komme som en overraskelse, og da slet ikke de venstreorienterede. Siden hvornår skulle de være begyndt at tænke selv?

  86. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Situationen i Sverige er jo ikke blot den, at det viste sig, at det var indvandrere, der har gjort denne udåd imod en sort mand – men det er jo samtidig ‘indvandrer mod indvandrer’ og ikke en etnisk svensker, der gjorde udåden.

    Det har Sverige jo egtl ikke ansvaret for, hvad udlændinge kommer med i deres bagage hjemmefra, så situationen kanmeget vel være influeret heraf og ikke kun af, at der var muslinske indvandrere – og så turde man ikke gøre noget – eller ..?

    Lige dette billede af Dan Park med de 3 negre og denne løkke om halsen med ordene “Hang-on” – fik jeg umiddelbart til som en forståelse:

    Ja, bare fortsæt.

    Men – i betydningen som når der gives en person en lussing, så skal vedkommende bare vende den anden kind til for at se, om den slående part virkelig vil fortsætte og nedgøre sig selv på den måde. Bare et bud.

  87. Af Søren Sørensen

    -

    Hans hansen

    Som højreekstremist du er -i gamle dage kaldt fascist- må du naturligvis vide den eneste sandhed..

    Vi ved jo at de ikke er istand til selvstændige tanker!

    kan se at min ytringsfrihed de sidste mange dage nu er manglende i hdp? Lilleør? Den nye romantiker? Kastrup? Chefredaktøren? Og nu Winther alle har indlæg af undertegnet ikke viderebragt nu. Tom Jensen acceptere som altid ikke et eneste indlæg af undertegnet og har gudhjælpemig skrevet så mange indlæg der..

    Men tåben Preben Jensen m.fl personager får 30 igennem dagligt om sit forsinket indlæg som så altid kommer på dog uden den før givet massive medieinteresse derom men altid fornøjeligt at læse en tosse.

  88. Af P Christensen

    -

    Venstrefløjen er godtnok gået i “kloster” på sine gamle dage (nogen vil nok kalde det deres sidste dage, hvis de fortsætter sådan).
    Nu må kunst ikke længere “forhåne” eller “nedværdige” (visse grupper…).
    Det måtte (venstrefløjens) kunst godt i 60erne og 70erne, da højrefløjen var målet, når
    man skulle hudflette stokkonservatismen.

    Idag vil bl.a. indvandrere og deres religion ofte være målet, hvis stokkonservatisme
    skal være mål for kunsten.
    Og så har piben godtnok fået en anden lyd.
    Venstrefløjen slår sig i tøjret, men kan kun finde dårlige undskyldninger, når de
    prøver at bortforklare, at det at hæve grupper over kritik grundet eksempelvis deres etnicitet eller religion, skam også er “racisme”.
    Bl.a. søger man at definere “rigtig og forkert” kunst, hvilket en rendyrket vrøvl.
    Venstrefløjen ønsker at skabe helikopter- og curling-indvandrere,
    på samme vis som forældre der vil skærme deres børn mod tilværelsen.

Kommentarer er lukket.