Har vi misforstået Matador?

Af Xinxin Ren Gudbjörnsson 69

Når Ingeborg siger, at hun synes børnene skal lære at drikke hjemme, er det så det rigtige at gøre som forældre? Når Mads Skjern presser Daniel med lektier og Daniel ikke blev bedre, betyder det så, at det ikke hjælper at presse sit barn? Når Varnæs siger “I min familie behøver vi ikke at gå ærinder for at klare os”, betyder det så at rige forældre ikke behøver at lære deres børn at arbejde hårdt? Hver gang jeg taler om forældreroller til foredrag, kan folk godt lide at hive eksempler fra Matador frem, som tilsyneladende taler imod de kinesiske principper. Har danskerne tendenser til at bruge Matador som sovepude, og lytte til de behagelige stemmer der siger, at de skal slappe af som forældre?

 

Hvis man kigger på hele handlingen i Matador, tror jeg ikke at man kan være meget i tvivl. De sympatiske figurer i Matador har nemlig ikke altid ret i deres livsanskuelse. Ud af de bedste viljer kommer selv de bedste til at gøre andre en bjørnetjeneste. Når Mads sammenligner Ellen og Daniels karakterer, siger Ingeborg, at Ellen klarer sig godt, fordi hun er gjort af et andet stof. Med andre ord mener Ingeborg, at Ellen har medfødte evner, som Daniel ikke har. Men hvad med Ellens opvækst med de positive og opmuntrende bedsteforældre og mor? Ellen har jo fået rigelig opmærksomhed fra hele familien, og ikke mindst Mads selv, som er overordentlig glad for sin nye steddatter. Kunne man tænke sig, at det måske ikke er Ellens genetik, men derimod familiens kærlighed og opmuntring, der motiverede Ellen til at præstere og imponere sin familie og omgivelse?

 

Hvis man i stedet for at fokusere på enkelte replikker kigger på hele historien, vil man f.eks. kunne lægge mærke til Mads Skjerns manglende interesse og anerkendelse af Daniel. Daniels motivation var nemlig ødelagt af en far, der ikke respekterede sit barn. Mads tror, at hvis han blot betaler for nogle gode lærere, så skal Daniel nok blive dygtig. Mads er nemlig gavmild med sine penge, men nærig med sin tid, når det gælder børnenes opdragelse.

 

Man kan desværre ikke betale sig fra alt. Selv med en af de dyreste folkeskoler i verden og nogle dygtige lærere kan man ikke tvinge motivation i børn. For at skabe motivation i børn, forældre og lærere kræves der interesse, respekt og anerkendelse fra magthaverne. Blot at tale om interesse, respekt og anerkendelse vil heller ikke være nok, ord skal nemlig følges af handling. Hvis nogen skulle være i tvivl, så kan de bare se Matator, dog lidt mere grundigt denne gang.

 

69 kommentarer RSS

  1. Af Niels Juul Hansen

    -

    @Xinxin Ren Gudbjörnsson

    Personligt ville jeg ikke hente inspiration til en diskussion om skolebørns motivation i en fiktiv underholdningsserie, der foregår for 70-80 år siden. Hverken Matador – eller Olsenbanden for den sags skyld.

    Og, ja, der er brug for en seriøs debat om, hvad der får børn til at tilegne sig den viden, der skal være deres ballast videre frem i livet. Det kan efter min bedste overbevisning bedst ske ved et tillidsfuldt samarbejde mellem børn, forældre og skole. Så kan vi som forældre vælge den skole, vi alt efter overbevisning foretrækker. Personligt er jeg stor tilhænger af den danske folkeskole.

    Der tales i disse tider meget om sammenhængskraften i Danmark.. Den skabes blandt andet gennem vores udbredte foreningsliv, folkeskole og ja, Danmarks Radio.

    Uanset skolevalg, så er det vigtigt, at forældre samarbejder med børnenes lærere og sørger for, at deres børn møder op hverdag, udhvilede, forbedredte og undervisningsparate. At børnene hjemmefra lærer at holde kæft, når læreren underviser.

    Der er mange måder at motivere børn på, så de rent faktisk kan opfatte læring som spændende. Jeg har selv været heldig at have gode lærere og forældre, som interesserede sig for min skolegang. Dette gælder også mine børn og børnebørn.

    Der er børn, som ikke bliver stimuleret hjemmefra, og her er det vigtigt, at skolen er obs og sørger for, at der bliver taget speciel hånd om dem.

    Så er vi kommet et godt stykke videre.

  2. Af Jørgen F.

    -

    Det ‘gode’ ved Matador er ikke så meget om Ingeborg el. Mads har ret i deres livsanskuelser – Godet er at vi kan genkende personerne i os selv, blandt vores venner og i vores familier.

    Vi tvinges ikke til at tage stilling – vi kan selv vurdere – spejle os i figurerne.

    Dette i klar modsætning til Gabolds DR fiktion – hvor vi indpiskes til en holdning, med naragtige karikaturer af personer, man som seer aldrig har mødt i virkeligheden.

  3. Af Søren Sørensen

    -

    Et fint indlæg og fiktion kan sagtens bruges til inspiration om virkeligheden. Serier som matador spiller på den hele tiden. Godt set!

    Den kinesiske måde er dog bedst bevaret i Kina. Konfucius mv fungere bedst i den kultur der opfandt det. Her laver vi kultur, folk og tanker på en Dansk måde som ikke altid fungere. Men som alle der kender Kina ved fungere endnu mindre godt der end her. Fra økonomi over ældrepleje til menneskeundertrykkelse. Muligvis dine kinessiske briller her forblinder i det strålende ved janteloven? Dens medmenneskelige aspekt om at vi er alle mennesker? Der er ikke noget mer elitært samfund end Kina i dag. 73% af alle værdier der ejes af top 1% og er verdensrekorden. Danmark sølle 32% og den tredje højeste efter Svejts og USA i den vestlige verden.

  4. Af Henrik Knage

    -

    Nu er “Matador”, i modsætning til “1864” hvad der forstås ved “godt håndværk”. I “Matador” bliver man (jeg) uvilkårligt grebet af både fortælling, kameraføring og figurene, hvor mange af disse skifter fra at være sympatiske, til at blive usympatiske og omvendt!

    Det kan man ikke påstå sker i serien 1864, hvor der virkelig skal kæmpes med tændstikker i øjenlågene – for at holde sig vågen – et kedeligt og dyrt eksempel på forudsigelighed.

    Hvis vore unge menneskers engagement generelt afspejles i 1864 – er der virkelig grund til at stramme ballerne i folkeskolen, for ellers ender undervisningen i Danmark med at blive en nutidig udgave af 1864 – på undervisningsområdet – nemlig taberrollen.

    Her i landet er der et ordsprog der fortæller : Man kan godt tvinge hesten til truget – men man kan ikke tvinge hesten til at drikke!

    I Kina siger man : Når det blæser her på Jorden – så kryber de fleste i ly – i Kina bygger vi vindmøller!

    To uskyldige eksempler på forskelligt temperament.

  5. Af Hans Hansen

    -

    Jeg tror ikke de fleste har misforstået Matador. Måden serien blev til på, det historiske grundlag for tredivernes depression op til anden verdenskrig, og ikke mindst Balling’s, Lise Nørgaard’s og Jens Louis Petersen’s deltagelse, gjorde fortællingen jordnær og realistisk, og dermed folkelig..

    Et sandt mesterstykke i realistisk fiktion, fuldt på højde med tidligere forfattere som Holberg. Matador er samtidig en succes uden for landets grænser, hvilket vidner fortællingens generelle standard.

    IHT lærerkræfter og motivation, så er det en kendsgerning, at naturtalenterne blandt lærerne, er afgørende for elevernes, og dermed også for skolens, succes som en forretning. Hvis man som skole tror, at man er god fordi man påstår det, så er skolen at betragte som uegnet. Det er bestemt tilfældet på en længere række af folkeskolerne. Som med alt andet, så er det resultaterne der skal tale for sig selv.

  6. Af r. vangkilde

    -

    Børn bliver født intelligente!
    – derfor er det vigtig med en god basis skole (folkeskole) med de absolut bedste lærer. Forskelligheden kan være tydelig fra udkant til storbyen, (Matador kontra Kina) eller skolen med disciplin og indlæring, eller har vores demokrati sammenblandet indlæring med frihed i tryghed til et samfund med lavest fællesnævner.

    Kinesisk, russiske etc. skoler bruger dobbelt basis skole med kreative fag musik, sport, kultur, trafik etc.

    EKS! I Kina hentes børn fra vugge- børnehave , fritids kl.17 først, når porten åbnes har forælder adgang.

    Voksen læren og mesterlære og den kreative, kvalitets kulturarv er gået tabt, fordi vores demokrati har lighed og ensartethed som basislivet, og derfor er vi ude af konkurrencen.
    Jo! men i Kina er der ikke skat på arbejder eller med omfordeling.

  7. Af Niels Juul Hansen

    -

    @JØRGEN F.

    “Det ‘gode’ ved Matador er ikke så meget om Ingeborg el. Mads har ret i deres livsanskuelser – Godet er at vi kan genkende personerne i os selv, blandt vores venner og i vores familier.”

    “Dette i klar modsætning til Gabolds DR fiktion – hvor vi indpiskes til en holdning, med naragtige karikaturer af personer, man som seer aldrig har mødt i virkeligheden.”

    Nu handler denne blog ikke om tv-serier generelt , men om at motivere skolebørn., men du må da gerne fortælle, hvordan du eksempelvis kan genkende oberst Hackel fra Matador på en måde, du ikke kan genkende officererne i 1864.

  8. Af Henrik Knage

    -

    Der er ikke vundet ret meget ved, at gøre det hele mere Hokus Pokus, end nødvendigt – da det hele befinder sig helt nede på jorden, og det er der mange der glemmer – til skade for motivationen – især måske forældrene.

    Når man sender sit barn i skole i 1. klasse, så glemmer mange forældre, at 1. klasse er en levende organisme, der bør behandles som en sådan – et en helstøbt samlet organisme, der skal fungere som en samlet helhed.

    Det er meget nemmere hvis der kan drages paralleller til musikkens verden – specielt måske til et Symphoni – orkester, eller et Big Band – alt efter temperament – og det kan der i enhver klasse.

    Hvorfor kan en kunstner der ikke kan synge blive så elsket som f.eks Leonard Cohen – og være forbillede for mange andre?

    Manden taler jo kun – han synger ikke!

    Og så DR X – Faktor, hvor der er nogen der bliver sparket ud, bare fordi de godt kan synge, sådan ca. 🙂

    Det handler om håndværk, hverken mere eller mindre.

    1864 har en dirigent (Bornedal) der har valgt en elendig 1. violinist (fotografen) – der er bange for skuespillerne.

    Derfor er 1864 elendig – i modsætning til Matador!

    Man skal virkelig skrue godt op for fantasien, for ikke at kede sig ihjel – til 1864.

    Efter min mening en klar B side på albummet Matador, hvor A siden selvfølgelig er Matador 🙂

  9. Af Henrik Knage

    -

    Der skal iøvrigt to til en Tango!

    Skåret ind til benet, kan man vel sige, at eleverne anno 2014 var på det forkerte sted, på det forkerte tidspunkt.

    Forbillederne for poderne, Anders Bondo og Christine Antorini kunne ikke rigtig finde andet end forbudte trin – der ikke kom børn ud af – kun ofre.

    Jeg har større tillid til skolebørn, end til politikere, men piger og drenge – vent lige lidt med Tango – det ser ret grotesk ud, når den ene kun er ude på at træde den anden over tæerne 🙂

  10. Af Henrik Knage

    -

    “Matador” alias penge. Hele fortællingen går jo ud på, at hvis man som mennesket tror, at kærlighed kan købes for penge – så tror man fejl.

    Ordet “Slæbesild” er ret godt beskrevet fra det Nordjyske, den såkaldt Rådne Banan oversat til Københavnsk.

    Menuen består helt enkelt i, at tage et skiveskåret stykke rugbrød – og derefter trække en skiveskåret marineret sild henover brødet 3 gange – og kalde det “Fiskefad”!

    Eller bare “Alt godt fra havet”!

    Jeg tror jeg vil nøjes med Socialdemokratiet ad libitum – velbekomme!

    Eller : Som brødre vi dele, jeg tager det hele!

  11. Af Jørgen F.

    -

    Niels Juul Hansen –

    Remind me – I hvilket afsnit af Matador er det at Hackel hepper en koknepper eller pisker en sigøjner?

    Pointen , I forhold til indlæget , er at Mads er en succesfuld entreprenør for Korsbæk – men ambitionerne koster på hjemmefronten, ikke mindst i forholdet til arvtagerne. Det er da til at forstå – og en realistisk menneskeskildring. Ikke en belæring i at Ingeborg er en guru i børneopdragelse.

    For hvor var samfundet uden entreprenører? Ilde stedt.

    Hvor var licensbetalerne uden Bornedals kokneppere? – De fleste mere glade.

    Så er det vel skåret tilpas ud i pap – så selv Gabolds fans kan følge med…

  12. Af Henrik Knage

    -

    Det slutter ikke der. Poul Nyrup Rasmussen udtrykker nu ” Arbejderne” som ” Ar – Bederne” – som om arbejderne – som jeg tilhører vil være “familie” med “Embederne” – Vor Herre Bevare Os.

    Alle skal have et “Ar -bede” – hvor lavt kan man dog synke, som forhenværende Statsminister ?

  13. Af Niels Juul Hansen

    -

    @Jørgen F

    “Remind me – I hvilket afsnit af Matador er det at Hackel hepper en koknepper eller pisker en sigøjner?”.

    Nu var det mere de højtstående officerer i serien 1864, som skulle give ‘tysken’ bank, jeg tænkte på. Er de mere useriøse end oberst Hackel.

    Jeg synes ikke specielt om 1864, der ikke er familieunderholdning som Matador.

    Jeg mener, at den mangler grundlæggende ‘appetitvækkere’ – d.v.s. er for kedelig.

  14. Af Jørgen F.

    -

    …jeg opfatter egentlig Hackels – og officerskorpsets – holdning til ‘invasionen i ’39 som den at man ikke ønskede at placere sig, DK, i samme position som en kvinde , der anmelder voldtægt dagen efter – uden at have gjort anskrig på gerningstidspunktet.

    Derfor blev, officerernes og kommunisternes modstandskamp efterfølgende også legitimeringen for at Danmark kunne kalde sig allieret efter krigen.

    At den Radikale læge skal inddrages i denne kamp i Matador kan man jo bare grine lidt ad.

    Men havde det været op til De Radikale at bestemme modstandskampen i DK

    – så havde Danmark både været den ko , der først blev kneppet af Tyskerne og så solgt som slagtekvæg af Amerikanerne efter krigen.

    Så tak til Hackel og Røde!

  15. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Matador kan ikke nødvendigvis bruges i den sammenhæng, som XinXin forsøger at starte en debat. Det var andre tider i Danmark – og indstillingen var ofte en anden. Børn skulle oftest hverken ses eller høres, de skulle helst være ’små voksne’. Barndommen var ikke helt så ‘in’ som i vore dage.

    Mads Skjern er en stakkels forkrøblet sjæl, som Daniel naturligvis ikke kan identificere sig med, da denne ses at være efter ham hele tiden. MS er følelsesmæssigt afstumpet og temmelig ensidig.

    XinXin har i hv f fået det galt i halsen, at man hos de rige ikke behøver at rende ærinder og så konkludere, at så er der ingen krav eller forventninger endsige identificeringsbilleder – der var naturligvis i disse borgerlige miljøer en underliggende opfattelse om at blive til noget, og sædvanligvis var faren sønnens identificeringsfigur om at blive til noget – datteren kunne så blive lidt mindre uddannelsesmæssigt i de tider og tog vel farve efter moren og hendes habitus i øvrigt.

    Dette at lære at drikke hjemme. Det er ikke det samme som at skulle drikke – men at få den første rus i sit hjem under betryggende forhold kan ikke være så galt, da der er den mulighed for et ungt menneske på den måde at finde ud af, hvor lidt han/hun egtl kan tåle – og i betryggende rammer hos forældrene – fremfor tilfældigheder ude i byen.

    Oplægget er lidt for tyndt til yderligere. Og – den sorte skoles velsignelser er vi gerne fri for – men en bedre og mere respektfuld, dvs vidende form for pædagogik kunne være på sin plads; men det starter med forældrene før skolealderen og deres håndtering af deres barn på flere måder, fordi det er her ansvaret ligger og mulighederne for det enkelte barn, der ellers er lost allerede før lste skoledag. Men – det er en længere historie, hvordan voksne kan ødelægge forholdet til indlæring for børn.

  16. Af Henrik S

    -

    Kan vi ikke snart blive fri for al den snak om respekt!!
    Det er noget muslimer har indført til Danmark og det første de udtalte , da de satte deres forbandede fod på vores jord.
    I Danmark har det altid heddet , at man gør sig fortjent til respekt.
    Vi respekterer ikke kriminelle , voldtægtsforbrydere eller mænd selvom de er muslimer.
    Muslimer tror at man skal respektere dem , blot fordi de er muslimer.
    Det er der ingen danskere der gør og det kommer vi aldrig til.
    Islam er ikke en kultur som normale selvstændige og intelligente personer kan respektere!!!
    Så er det sagt ! Håber de snart fatter det !
    Det er ikke dem som skabninger vi har noget imod , det er deres opførsel , kultur og holdninger!

  17. Af Niels Juul Hansen

    -

    @JØRGEN F

    Ikke uenig i dine betragtninger.

    Og i stedet for en hyggelig grisehandler med et billede af Hitler på lokummet, så kunne serien måske have fortalt om de mange venstrebønder, der scorede kassen på deres leverancer af grise – til Hitlers tropper i Europa.

    Hvad mon skolebørnene kan lære af det?

    Gylle er ikke det værste man har – og om lidt er kaffen klar.

  18. Af Preben Jensen

    -

    Nærighed med tid, eller mangel på tid er en dårlig ting når det drejer sig om forældres relationer til deres børn. Giver forældrene sig ikke tid til at snakke med børnene og til at tage sig af dem, kan det blive til stor skade for de børn der så føler sig oversete, ignorerede eller uønskede.

    Men på Matadors tid var “systemet” stadig på familiernes side. I modsætning til nu om dage hvor familie-bureaukratiet og hele systemet er blevet så totalitært og familiefjendsk, at vi er ovre i noget der er både forrykt, perverst, fascistisk og umenneskeligt.

    Vi er kommet dertil at “systemet” stjæler folks tid, og i stort omfang forhindrer at de kan være noget for deres børn. Ja, ofte stjæler og røver man simpelthen børnene. På alle mulige måde gør man børnene faderløse, moderløse eller helt forældreløse.

    De mange og lange institutionsophold i støjende, støvede, urolige og smittefarlige vuggestuer, børnehaver, skoler og fritidsordninger er en af måderne. Den nye heldagsskole er en anden måde. Den diskriminerende og undertrykkende behandling af fraskilte fædre en tredje metode. Og “børneværnets” arrrogante og kyniske behandling af mange børn er en fjerde måde.

    I årtier har man ævlet løs om barnets tarv. Og staten er blevet meget emsig, nævenyttig og formynderisk. Men aldrig før har der været så mange frustrerede og forbitrede forældre, og aldrig før så mange ulykkelige børn. Og mængden af ensomhed sætter rekorder, ligesom antallet af traumatiserede, retsløse og hjemløse børn og unge.

    Den radikale og kommunistiske familiepolitik er endt i ondskab og fiasko.

  19. Af B Nielsen

    -

    Ja, Nis Juul Hansen, mange har moret sig over en grisehandler, der var tyskerhader og en radikal læge, der var modstandsmand, begge dele temmeligt urealistisk.

    Men landbruget var jo ikke de eneste, der samarbejdede med tyskerne.

    Fagforeningerne var med til at tvinge danske arbejdere til at arbejde for Hitlers krigsmaskine, socialdemokratiske ledere truede modstandsfolk med hårde straffe, og radikale ledere bøjede sig for Hitler i en modbydelig samarbejdspolitik.

    Modstanden mod den tyske besættelse var begrænset indtil den sidste del af krigen.

    Det tror jeg nu nok, at de fleste ved.

    Heldigvis var der hæderlige undtagelser, bl. a. Den konservative toppolitiker Christmas Møller.

    Og så nogle helt almindelige danskere, som på trods af regeringen valgte at gøre en indsats, som for eksempel dem, der beskrives i filmen: Hvidstengruppen.

  20. Af Preben Jensen

    -

    PS: Der er hundredvis af eksempler på at børn og forældre er blevet både UDNYTTET… TYRANNISERET OG TERRORISERET af “systemet”. Krænkelser af danske familiers menneskerettigheder er noget helt normalt/dagligdags i nutidens Danmark.

  21. Af Svend O Jensen

    -

    “Alle børn fødes intelligente” siges der højere oppe i kommentarerne!
    Hvis det er udgangspunktet ved undervisning,er der allerede dér,tabt mange på gulvet.
    Men det er heldigvis ikke mere den “stråtækkede” børnene skal hen til.

  22. Af Preben Jensen

    -

    PS: Hvad 1864 filmen angår er den vel endnu et udtryk for den syge og perverse “tidsånd” vi lever i, hvor den politiske “elite” bestående af politikerbørn, pampere og stride strigler bruger 173 millioner kr. på et tarveligt makværk af en film, 325 millioner kr. på en tv-udsendelse om en skægget dame, 2500 millioner kr. på tog der ikke kan køre, og mindst 5000 ekstra millioner af kroner på ekstra indvandring..

    Men syge og hjemløse danskere må gerne ligge og dø i gaderne. Dem er der “ikke råd” til at hjælpe.

  23. Af Preben Jensen

    -

    PS: Så lige at Liberal Alliance reklamerer for fire fornuftige mærkesager. Men hvad hjælper det (?) når LA er lige så vattet eller afsporet mht. masseindvandringen som sit moderparti, det Jelvedske parti….

  24. Af Søren Sørensen

    -

    De eneste korrekte beskrivelser i matador var vel fra røde og Agnes og køkkenet og især konservative som varnæs familien og obersten mv med deres forældet ikke evolverende livsanskuelse. Ligesom men stadig møder mange fra matadors tid her i B.

    B Nielsen

    Modstanden mod nazisterne var fra røde herhjemme. K -bla bankdirektør fruens bror- marcheret rundt i skrårem indtil slutningen af 1943 for DNSAP hvor det ikke virket som om slavearbejder kunne indføres kun for mad. De konservative besluttet så sidste år i krigen at de hellere måtte sprænge en togramme over for god syns skyld her og der så efterkrigsårene så mere venligt på dem..bedre sent end aldrig og det forsinket dem da også i 30 minutter.

  25. Af Lars Busk

    -

    Det er svært, at kaste den sociale arv fra sig.

    Et godt eksempel er Søren Sørensen.

    Han har formentlig gennemført den danske folkeskole, men har aldrig lært udtrykke sig på forståeligt, endsige korrekt stavet dansk.

    Da han tilsyneladende heller ikke har tilegnet sig det mindste begreb om logisk tænkning og argumentation, og han, almen viden er ineksistent, er han nu i den beklagelsværdige situation, at han producerer enorme mængder uforståeligt vrøvl.
    Ham selv til spot og spe, os andre til moro eller irritation.

    Her kommer heldagsskole og lektiecafe desværre for sent, og han vil for altid være dømt til at blive latterliggjort af andre, hvis han da ikke som vanligt sørger for at gøre det selv.

    Naturligvis kan han også være født med ringe evner, men at påstå dette ville jo automatisk fremkalde et indlæg fra Kristian Andersen, hvor jeg ville blive anklaget for at være racist og DFer.

    Der skal imidlertid være plads til os alle, og det kan her kun beklages, at landbruget nu er struktureret således, at der er brug for meget få til at vogte får.

  26. Af Lars Busk

    -

    Skulle naturligvis være “hans almenviden”

  27. Af Søren Sørensen

    -

    Lars Busk

    Altid tilfreds når jeg rammer det borgerlige hjerte hvor det gør ondt!
    🙂

    Folk uden argumenter og kun personangreb forbliver altid tabere!

  28. Af Lars Busk

    -

    @ Søren Sørensen

    Du har helt misforstået mine intentioner. Der er ikke tale om et konservativt synspunkt, men om rent humanistiske betragtninger

    Jeg er ked af, at du følte dig personligt angrebet.

    Det var sandelig ikke min mening, forsåvidt at du jo ikke kan gøre for det.

    Jeg forsøgte blot at forklare, at du med den ballast, som du har, ikke har haft skygge af chancer for at udvikle dig til et fornuftigt menneske, og at vi , din intelektuelle underlegenhed til trods, stadig skal stæbe efter, at du kan leve menneskeværdigt, selvom det naturligvis bliver svært.

    Det var her, at fårene kommer ind i billedet.

    Forsåvidt, at dine indlæg generelt savner hoved og hale, er det naturligvis umuligt at argumentere for eller imod dem.

  29. Af Søren Sørensen

    -

    Lars busk

    Mht” almenviden” er dens og din mindre end middemådighed ikke noget at stræbe efter. Den skal overgås som af undertegnet!

    Hvis du ikke kan læse og forstå tekster om anden verdenskrig må du gå folkeskolen om. Men du har skam meldt dig ind i det rigtige parti DF.

  30. Af r. vangkilde

    -

    MATADORS MORALE! er ført videre af DF i dag omkring nationalsocialismen, og den blå emalje
    kaffekande i konservativ udgave, og al den småborgerlige autoritet i lokalsamfundet, hvor alle
    holdes i stram overvågning, og nyankommne ikke straks integreres i de snævre sammenspiste borgerskab.

  31. Af Rikke Nielsen

    -

    Jeg er én af de få (ja, tør næsten ikke tilstå det i disse tider, hvor det er blevet skrevet og påtalt i medierne, at det må man ikke), der synes, at 1864 er god underholdning. Jeg er med på, at 1864 ikke ligner Matador, og gudskelov for det, da jeg så hellere ville foretrække at smide Matador i original udgaven på.

    Ulempen ved begge serier er selvfølgelig at persongalleriet er stereotyper, og sådan må det nødvendigvis være, når der laves film; et almindelig danske leverpostejsfarvet persongalleri ville fjerne meningen med filmen. Men nu var det selvfølgelig ikke 1864 og Matador, der skulle diskuteres her, men XinXin’s forsøg på at belære os forældre om, at det har konsekvener, hvis vi ikke vil vores børn på den rigtige møde, og at den rigtige måde er med indlevelse og nærvær. Og det er jeg enig i. Jeg mener også, at det er sådan de fleste forældre lever sammen med deres børn, men det giver jo ingen overskrifter og mulighed for at lave serier om det modsatte i den bedste sendetid,

  32. Af Ejnar Jensen

    -

    Et særdeles tankevækkende spørgsmål af XinXin Ren Gudbjørnsen, men svaret må snarere være, at mennesker let lader sig manipulere, og Lise Nørgaard må absolut anerkendes at være særdeles dygtig til det.
    Jeg har selv i flere år anført, at serien , Matador, er at opfatte som rendyrket feministisk “hjernevask”, for hvis man for en gangs skyld noterer sig, hvad det er for mandetyper, der præsenteres i Matador – nogle værre “skvatrumper” – hele bundtet, mens kvinderne de er nogle med “musik” i, især Agnes. Men det var/er vel kun, hvad man ville kunne forvente af en gammel “betonfeminist” som Lise Nørgaard.

  33. Af Preben Jensen

    -

    VI ER ER I EN BÅDE ØKONOMISK OG MORALSK KRISE…….

    Vi regeres ikke af islamisk stat endnu, selvom de radigale og deres korrupte medløbere og mange kvindelige journalister i DR og medierne gør hvad de kan for at få Danmark invaderet/ besat og ind under et fremmed herredømme, hvor kvinderne vil blive undertrykt helt ned under gulvbrædderne. Indtil da må alle vi danskere lide under et ekstremt skørteregimente anført af rabiate feminister, pladderhumanister og nykommunister. Et regime hvor både mændene, børnene og familierne samt de syge, de arbejdsløse, de gamle og de hjemløse plus boligejerne, bilisterne og skatteborgerne behandles med en åndsformørket kynisme, arrogance og nedladenhed der aldrig tidligere er set i Danmark i det omfang.

    Der er stadig mange danskere der ikke fatter en dyt af hvad der foregår, men det kommer de måske til, men så vil det nok være for sent til at de kan undgå at falde i den afgrund fascisterne og tåberne har gravet til dem.

    DR er et dygtigt foretagende. I formiddags var der en udsendelse hvor man snakkede om kold og vacuumpakket mad til patienter på hospitalerne eller de gamle danskere på plejehjem. Ordet “ældrebyrden” blev nævnt flere gange. Og det blev pointeret at det er dyrt at levere ordentlige og gode middagsretter.

    Men ” politikerbyrden” blev ikke nævnt med eet ord. Og hovedårsagen til at Danmark er blevet een stor spareøvelse, blev heller ikke nævnt. Og velfærdsstatens hastige nedbrydning når det gælder danskernes velfærd, blev vist nærmest opfattet som helt i orden. Og på Politiko er der en kronik af en kvindelig komiker som latterlig gør mændene i bred almindelighed.

    Selv de “konservative” kan man ikke regne med længere. Mads Holger har haft et indlæg spærret i over 48 timer, selvom det var sagligt og kritisk på en harmløs måde. Det konservative parti skal da ellers forestille at gå ind for demokrati og ytringsfrihed.

    Det åndelige og moralske forfald præger snart hele den politiske “elite”.

  34. Af Preben Jensen

    -

    VI ER ER I EN BÅDE ØKONOMISK OG MORALSK KRISE…….

    Vi regeres ikke af islamisk stat endnu, selvom de radigale og deres korrupte medløbere og mange kvindelige journalister i DR og medierne gør hvad de kan for at få Danmark invaderet/ besat og ind under et fremmed herredømme, hvor kvinderne vil blive undertrykt helt ned under gulvbrædderne. Indtil da må alle vi danskere lide under et ekstremt skørteregimente anført af rabiate feminister, pladderhumanister og nykommunister. Et regime hvor både mændene, børnene og familierne samt de syge, de arbejdsløse, de gamle og de hjemløse plus boligejerne, bilisterne og skatteborgerne behandles med en åndsformørket kynisme, arrogance og nedladenhed der aldrig tidligere er set i Danmark i det omfang.

    Der er stadig mange danskere der ikke fatter en dyt af hvad der foregår, men det kommer de måske til, men så vil det nok være for sent til at de kan undgå at falde i den afgrund fascisterne og tåberne har gravet til dem.

    DR er et dygtigt foretagende. I formiddags var der en udsendelse hvor man snakkede om kold og vacuumpakket mad til patienter på hospitalerne eller de gamle danskere på plejehjem. Ordet “ældrebyrden” blev nævnt flere gange. Og det blev pointeret at det er dyrt at levere ordentlige og gode middagsretter.

    Men ” politikerbyrden” blev ikke nævnt med eet ord. Og hovedårsagen til at Danmark er blevet een stor spareøvelse, blev heller ikke nævnt. Og velfærdsstatens hastige nedbrydning når det gælder danskernes velfærd, blev vist nærmest opfattet som helt i orden. Og på Politiko er der en kronik af en kvindelig komiker som latterliggør mændene i bred almindelighed.

    Selv de “konservative” kan man ikke regne med længere. Mads Holger har haft et indlæg spærret i over 48 timer, selvom det var sagligt og kritisk på en harmløs måde. Det konservative parti skal da ellers forestille at gå ind for demokrati og ytringsfrihed.

    Det åndelige og moralske forfald præger snart hele den politiske “elite”.

    ………………..
    ……………………………………………………

    Ejnar Jensen har ret, danskerne er lette at manipulere. Folkeskolens indoktrinering og radio- og tv-stationernes fortielser og løgne har allerede ensrettet mange danskeres tænkning. Eller har sat den i stå.

  35. Af Hvorfor nedskæres ytrings- friheden hele tiden?

    -

    Rettet udgave med tilføjelse hænger fast….

  36. Af Lars Busk

    -

    Søren Sørensen

    Hvordan kan du udtale dig om mit tilhørsforhold til DF? og så forkert!
    For slet ike at tale om min almenviden??

    I øvrigt hedder det som undertegnede, ikke som undertegnet.

    I øvrigt var kommunisterne ikke aktive i modstand hverken verbalt eller i gening før Hitler angreb Sovjetunionen i september 1941.
    I de forudgående 18 måneder, var de skam godt tilfredse.

    Der er hvad jeg mente med din manglende almenviden.

  37. Af Leif Thomsen

    -

    For god ordens skyld, så angreb Nazityskland Sovjetunionen den 22 juni 1941 i operation: Barbarossa.

  38. Af Henrik S

    -

    Lidt ude for emnet – og alligevel handler det om et forskelligt Danmark idag og for 50 år siden:

    Jeg hader det danske samfund.
    Nu er det slut-jeg vil ikke være med længere !
    Jeg er årgang 1945 ,opvokset i et land , hvor alle behandlede hinanden som sin næste.
    Hvor man tog hensyn til hinanden og hvis man ikke gjorde , blev man straffet.
    Nu læser jeg i Berlingske , at jeg er med til at beskytte og betale for 66 personer i DK der har foretaget massedrab , afhugget arme og ben på uskyldige og foretaget forbrydelser mod menneskeheden.
    Disse 66 mennesker går rundt på fri fod i Danmark , får kost og logi , kan ikke fængsles eller smides ud , pga absurde konventioner etableret af FN!
    Velsignet af SR regeringen – især pga de radikale , der jo klart passer på morderne og forbryderne.
    De risikerer dødsstraf hvis de sendes hjem .
    Derfor kan Danmark ikke sende dem hjem og åbenbart heller ikke lukke dem inde ifølge socialdemokraten Mette Frederiksen og hendes chef Helle Thorning.
    Jeg gider ikke mere være medlem af dette danske absurde samfund.
    Det er lige til lodsepladsen!!! Det er ihvertfald ikke længere det land , jeg voksede op i og slet ikke værd at kæmpe for.

  39. Af Preben Jensen

    -

    55 områder i Sverige er styret af gangstere…………Sverige er ved at blive til et nyt DDR diktatur……………svenske kvinder overfaldes i tusindvis, skoler nedbrændes i tusindvis…………… og også Danmark er ved at gå i opløsning.

    Se Snaphanen, Uriasposten, den korte avis og Uhrskovs blog i jp.

  40. Af Preben Jensen

    -

    Henrik S…….

    Ja, de rødradikale er fulde af omsorg når det gælder udenlandske forbrydere.

    Men danskere må gerne dø pga. af overfald, smitsom sygdom eller asociale nedskæringer, og de må gerne fryse ihjel som gade-hjemløse.

    Politikerne bruger 100 MILLIARDER om året på indvandring, så der ikke mere er råd til at behandle danskerne anstændigt og ordentligt.

    Hvor mange danskere skal regeringen tyrannisere, forråde, udplyndre, ødelægge og sende i døden, før dens politik kan betegnes som kriminel?

  41. Af torben sønnichsen

    -

    Godt og modigt indlæg XinXin, der straks bliver en diskussion om alt muligt andet.
    Kan og vil alle børn i de danske skoler anno 2014 kunne læse og skrive og regne, hvilket må være et minimumskrav.
    Kan alle skolebørn efter uddannelsen tage ansvar for job og eget liv.
    I Kina bliver man født til at tage ansvar for sig selv og sin familie.
    Bliver vi forvirrede i hovederne af de mange dagsordner Danmarks magthavere kaster os ud i.
    Hvilke værdier deler almindelige skolebørn med magthavernes værdier.
    Hvor tit i historien har forskellige magthavere kastet os ud i krig og lidelser uden at lære nogetsomhelst.

  42. Af Preben Jensen

    -

    Ser man ud over verden og historien, vil man se at multi-kulti politik er en politik som igen og igen ender i blodig konflikt. Mens totalitær (kommunisme, fascisme, nazisme, islamisme) politik fører til undertrykkelse og statsterror mod egne befolkninger.

    Forskellige etniske, kulturelle, sproglige, religiøse , politiske og sociale forskelligheder kan fungere fredeligt nogle år, men forskellighederne ender nemt i modsætninger og konflikter, der kan forvandle samfundet til en krudttønde. En lille gnist og man får borgerkrig.

    Socialakrobaternes, de radigales, SFs, Enhedslistens, LAs og godheds- og indvandringsindustriens politik er derfor en risiko-politik, en chancesejlads, en ekstremt hasarderet politik. Man spiller så at sige russisk roulette med det danske folks velfærd og fremtid.

    Flere steder i vores land har regeringen allerede slagtet store dele af infrastrukturen og velfærdssystemet. Samtidig med at den har hyklet løs om at der kommer en god løsning i morgen eller overmorgen.

    Men regeringens politik kan meget nemt ende i at millioner af danskere skubbes ud i rædsel og elendighed. Allerede nu er en stor plyndring i gang. Kirker og oldtidshøje plyndres, toglinjers kørekabler stjæles, lastbiler, personbiler og både forsvinder sporløst, der er hundredtusindvis af indbrud i de danske hjem og sommerhuse, firmaer og butikker plyndres………….. og mængden af vold, overfald og mord sætter rekorder, mens politiet er sat til “andet arbejde” og knap har mandskab og resourcer til at følge med.

    Oveni kommer så tusindvis af unødvendige lidelser og dødsfald pga. enorme forringelser i sundhedsvæsnet. Og oveni igen kommer så talrige angreb på familielivet, privatlivet og danskernes private økonomi og sociale rettigheder.

    Når man hører politiserende personer som Stine Bosse, Eva Kjær, Marianne Christiansen, Jelved, Helle og Johanne pludre løs om humanisme og anstændighed, er det altid de kulturfremmede det handler om. Så er Danmark et uendeligt rigt land. Og Corleone, Sareen, Helveg, Lidegaard og lignende typer giver dem intet modspil.

    Når det drejer sig om danskernes velbefindende, er Danmark pludselig et fattigt land, hvor der ikke er råd til noget.

  43. Af Hvorfor nedskæres ytrings- friheden igen og igen?

    -

    RUSSISK ROULETTE………

    Ser man ud over verden og historien, vil man se at multi-kulti politik er en politik som igen og igen ender i blodig konflikt. Mens totalitær (kommunisme, fascisme, nazisme, islamisme) politik fører til undertrykkelse og statsterror mod egne befolkninger.

    Forskellige etniske, kulturelle, sproglige, religiøse , politiske og sociale forskelligheder kan fungere fredeligt nogle år, men forskellighederne ender nemt i modsætninger og konflikter, der kan forvandle samfundet til en krudttønde. En lille gnist og man får borgerkrig.

    Socialakrobaternes, de radigales, SFs, Enhedslistens, LAs og godheds- og indvandringsindustriens politik er derfor en risiko-politik, en chancesejlads, en ekstremt hasarderet politik. Man spiller så at sige russisk roulette med det danske folks velfærd og fremtid.

    Flere steder i vores land har regeringen allerede slagtet store dele af infrastrukturen og velfærdssystemet. Samtidig med at den har hyklet løs om at der kommer en god løsning i morgen eller overmorgen.

    Men regeringens politik kan meget nemt ende i at millioner af danskere skubbes ud i rædsel og elendighed. Allerede nu er en stor plyndring i gang. Kirker og oldtidshøje plyndres, toglinjers kørekabler stjæles, lastbiler, personbiler og både forsvinder sporløst, der er hundredtusindvis af indbrud i de danske hjem og sommerhuse, firmaer og butikker plyndres………….. og mængden af vold, overfald og mord sætter rekorder, mens politiet er sat til “andet arbejde” og knap har mandskab og resourcer til at følge med.

    Oveni kommer så tusindvis af unødvendige lidelser og dødsfald pga. enorme forringelser i sundhedsvæsnet. Og oveni igen kommer så talrige angreb på familielivet, privatlivet og danskernes private økonomi og sociale rettigheder.

    Når man hører politiserende personer som Stine Bosse, Eva Kjær, Marianne Christiansen, Jelved, Helle og Johanne pludre løs om humanisme og anstændighed, er det altid de kulturfremmede det handler om. Så er Danmark et uendeligt rigt land. Og Corleone, Sareen, Helveg, Lidegaard og lignende typer giver dem intet modspil.

    Når det drejer sig om danskernes velbefindende, er Danmark pludselig et fattigt land, hvor der ikke er råd til noget.

  44. Af Besværlige spærringer amputeret debat

    -

    RUSSISK ROULETTE………MED DANSKERNES NUTID OG FREMTID……..

    Ser man ud over verden og historien, vil man se at multi-kulti politik er en politik som igen og igen ender i blodig konflikt. Mens totalitær (kommunisme, fascisme, nazisme, islamisme) politik fører til undertrykkelse og statsterror mod egne befolkninger.

    Forskellige etniske, kulturelle, sproglige, religiøse , politiske og sociale forskelligheder kan fungere fredeligt nogle år, men forskellighederne ender nemt i modsætninger og konflikter, der kan forvandle samfundet til en krudttønde. En lille gnist og man får borgerkrig.

    Socialakrobaternes, de radigales, SFs, Enhedslistens, LAs og godheds- og indvandringsindustriens politik er derfor en risiko-politik, en chancesejlads, en ekstremt hasarderet politik. Man spiller så at sige russisk roulette med det danske folks velfærd og fremtid.

    Flere steder i vores land har regeringen allerede slagtet store dele af infrastrukturen og velfærdssystemet. Samtidig med at den har hyklet løs om at der kommer en god løsning i morgen eller overmorgen.

    Men regeringens politik kan meget nemt ende i at millioner af danskere skubbes ud i rædsel og elendighed. Allerede nu er en stor plyndring i gang. Kirker og oldtidshøje plyndres, toglinjers kørekabler stjæles, lastbiler, personbiler og både forsvinder sporløst, der er hundredtusindvis af indbrud i de danske hjem og sommerhuse, firmaer og butikker plyndres………….. og mængden af vold, overfald og mord sætter rekorder, mens politiet er sat til “andet arbejde” og knap har mandskab og resourcer til at følge med.

    Oveni kommer så tusindvis af unødvendige lidelser og dødsfald pga. enorme forringelser i sundhedsvæsnet. Og oveni igen kommer så talrige angreb på familielivet, privatlivet og danskernes private økonomi og sociale rettigheder.

    Når man hører politiserende personer som Stine Bosse, Eva Kjær, Marianne Christiansen, Jelved, Helle og Johanne pludre løs om humanisme og anstændighed, er det altid de kulturfremmede det handler om. Så er Danmark et uendeligt rigt land. Og Corleone, Sareen, Helveg, Lidegaard og lignende typer giver dem intet modspil.

    Når det drejer sig om danskernes velbefindende, er Danmark pludselig et fattigt land, hvor der ikke er råd til noget.

    ………………..
    ………………………………………………
    ………………………………………………………………………………………………

    (foregående tekster må gerne slettes, hvis denne her kommer på)

  45. Af Preben Jensen

    -

    Kommentar hænger fast

  46. Af Preben Jensen

    -

    i det nye cenxsurfilxter

  47. Af Thora Hvidtfeldt Rasmussen

    -

    Undrer mig over – at så mange her har forstået den pædagogiske pointe i Matador så meget anderledes, end jeg har.
    Daniel var i seriens optik ikke dum, og han blev ikke en taber – af seriens børn er han den, der klarer sig bedst, rent karrieremæssigt. Han bliver anerkendt designer i Paris! Når Ingeborg siger, at Daniel er gjort af et andet stof end Ellen, så er hun klar over, at hans personlighed er anderledes.
    Naturligvis er hun også klar over, at han savner sin fars tid og anerkendelse, dummere er Lise Nørgaard ikke.
    Vil man udlede noget af det, så er det, at man ikke skal tvinge et barn med anlæg for design til at læse virksomhedsøkonomi. Og at fædre skal se deres børn, som de er – og ikke , som de selv var, eller som de kunne tænke sig, de var.

  48. Af Henrik Knage

    -

    Hvis der blot havde været tale om, at misforstå “Matador” havde der været tale om en billig omgang. Noget tyder imidlertid på, at det er værre end som så, og en del på, at det kan tilbageføres tilbage til 1864, og frem til i dag.

    Lille Daniel (ham der ikke fik en hest af far Skjern), men af sted – mormor – han er blevet til noget. Han er både gift, har fået børn, eget hus, samt uddannet tømrer, og det er ikke så ringe endda.

  49. Af Henrik Knage

    -

    I fortsættelse heraf kan spørgsmålet er, om vi overhovedet har forstået noget som helst?

    Jeg har kendskab til to ting, der burde være forstået. Den ene er, at hvis man kører på en motorvej i den ene retning, kan man risikere, at der kommer en trafikant kørende i den modsatte retning.

    Den anden er hvis man handler i Bilka og trasker langs med pilene i den ene retning (som man skal) – så kommer der en person daskende totalt fraværende i modsatte retning – ret irriterende.

    Samme mennesketype der med vilje kører i modsatte retning på ensrettet vej.

    Ældre mandsperson, blød hat og strømper i sandalerne, altså pensioneret lærer.

  50. Af Ove Søndergaard

    -

    Jeg forstår simpelthen ikke meningen med langt de fleste af Knages utallige kommentarer?
    Hvad vil han med dem? Er der tale om en raffineret form for støjsending?

    Og hvorfor er der så mange læsere der går meget op i ret ligegyldige ting, mens de ingen kommentarer har til den skæbnesvangre samfundsudvikling, som den beskrives af enkelte bloggere.

    Er der tale om sløvhed, eller forbliver deres svar i filteret? Eller har læserne søgt andre græsgange?

  51. Af Henrik Knage

    -

    Det mest oplagte sted, for politikere og eksperter – med hang til Høng, og evig forsørgelse på det offentliges regning – er på klimaområdet.

    Der er simpelthen så mange eksperter og politikere, der lever af selvsamme, at de selvsamme kan undværes globalt set – og deres livsløn skænkes til miljøfremmende foranstaltninger – og på den vis nå adskillige træskolængder længere frem til en bæredygtig fremtid for Kloden – end tilfældet er i dag!

    Uden eksperter. Der er så mange der er så kloge, at de kan undvære det halve hoved – andet end at der forurenes mere og mere, og bakterier blive mere og mere resistente over for almindelig “slitage” af den menneskelige krop!

  52. Af Henrik Knage

    -

    Der er egentligt ikke så meget, at forstå – det kommer nemlig af sig selv, hvad enten man vil eller ej.

    Omdrejningspunktet er “Tyngdekraften”, som mennesket til dels har forstået med hovedet, men alligevel misforstået med kroppen.

    Hvorfor bliver dyr mindre og mindre?
    Hvorfor bygges der kun pyramider i letmetal?
    Hvorfor bygger man biler i kulfiber – frem for stål?
    Hvorfor bygger man vindmøller i Danmark – og solcelleanlæg i Tyskland?
    Hvorfor bygger man racercykler i titanium og kulfiber?

    Man behøver ikke hedde Albert Einstein, for at finde en global rød tråd i hele galskaben.

    Det er fordi mennesket pr. definition er dovent – og gerne vil ophæve tyngdekraften, således, at det kan flyve.

    Der er ikke noget Hokus Pokus i det – det er helt naturligt.

    Det eneste der mangler, er erkendelse – og det er kinesere muligvis bedre til, end danskere.

  53. Af søren sørensen

    -

    Lars Busk

    Der er forskel på borgerliges støtte om nazisme indtil slutningen af 1943 også den røde modstand mod den som startede fra dag 1 og muligvis ikke voldelig aktivisme før 41 som jeg ikke gider undersøge på stående fod…

    Du kan da kun være en DFére hvis du er så blind at du ikke ser det?

  54. Af Henrik Knage

    -

    OVE SØNDERGAARD – 31. OKTOBER 2014 13:12

    Jeg ville ønske, at jeg jeg havde samme afsæt til forståelse, som du har. Ud af samtlige kommentarer – så har du én der prenter sig hos mig – og det er oprigtighed.

    Det er ikke alt, der kan misforståes i “Matador” – resten kan misforståes i 1864 🙂

    Oprigtighed? Det har du, men er glemt på Borgen!

  55. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Thora Hvidtfeldt Rasmussen – 09:37

    Netop. Hvert enkelt menneske i sin egen ret.

  56. Af Lars Busk

    -

    SØREN SØRENSEN

    Naturligvis gider du ikke. Det er det, som jeg mener med almen viden.

    Hitler og Stalin blev enige om, at dele Polen.

    De danske røde var helt indforstået med det indtil Hitler angreb Sovjet.. de undsagde også sabotageaktioner indtil da.

    Du har dummet dig igen, og den står ikke til at redde.

  57. Af Hans Hansen

    -

    Grisehandleren er ikke meget forskellig fra Tummelumsen, og overlærer Clausen ikke fra skolevejlederen, men der er altid en Knagsted til at fortælle sandheden. Også selvom man er ved at kvæles i kinesisk storbysforurening. Det her er til at få tynd mave af …

    Og …?

  58. Af Helle Nyberg

    -

    Jeg er så en af de andre få. Forresten tror jeg, at DF-medlemmer har vældig travlt på tasterne, og det er vist en af grundene til at det tilsyneladende er blevet trendy at hakke på en serie, vi indtil videre kun har set tre afsnit af. De har morderlig travlt med at befri sig for en film, som leder tankerne hen på deres partis politik.
    Jeg synes, det er ret billigt. Alle uselvstændige høveder kan nu hente de fem seks argumenter for at pille serien ned i blandt andet denne avis, og det gør de.
    I flok.
    Nu ville jeg egentlig gerne vide, hvordan man kan få den idé, at en film som denne kan være billig at skabe, og det har mere at gøre med filmens emne som sådan end med dens kvaliteter i øvrigt.
    Lad mig minde om, at masser af danske seriefilm, blandt andet Matador, fik samme ubehagelige modtagelse.
    Det er ganske besynderligt, at vi danskere ofte ikke kan tåle kritik af vores nation, og det er nok lige der, forargelsen over Bornedal har sin rod. Det er som om vi selv har en fornemmelse af at noget er rivende galt. Og ikke vover at se det i øjnene. Vi er måske ikke så enestående, så sympatiske, så næstekærlige, så RIGTIGE, som vi selv gerne vil bilde os ind.
    Men alt i alt har vi vel meget at være glade og taknemmelige og sågar stolte over, så hvorfor
    gå i panik?

  59. Af Helle Nyberg

    -

    Rikke Nielsen.

    Mit forrige indlæg var et svar til dig, som jeg er meget enig med.
    Men udenfor emnet i denne tråd. Beklager.

  60. Af Hans Hansen

    -

    Ingen grund til at beklage Helle Nyberg. De fleste kommentarer er alligevel ligeså off topic som dit eget.

    Eftersom tråden hovedagligt handler om elevernes motivation, forældre og skolers opbakning, deres evner og omkostninger, så er dine betragtninger sagen ganske ligeså uvedkommende som de fleste andres.

    Men nu vi alligevel er igang off topic, så formoder jeg du sympatiserer med noget på venstrefløjen? Denne elendige flok spadestikkere, der ikke engang er i stand til at fremlægge et nogenlunde stabilt statsregnskab. For tro nu ikke, at danskerene ikke både kan tåle kritik af nationen, eller fornægter kritikken af denne tidernes mest talentløse regering …

    Hvis ikke du skulle have opdaget det, så er det jo netop af samme grund DF vokser.

  61. Af r. vangkilde

    -

    @ Thora Rasmussen, historien om Daniel er jo , at drengen er homoseksuel, og i gamle dage talte
    vi jo ikke om dette adfærdsmønster,
    eller om menneskers seksualitet.

    I Matador fremhæves netop alle disse menneskelige typer, når et
    nærsamfund bygger på forskellighed
    (skæve typer) hvor man undertrykte
    hinanden med autoritet og fremmed
    gørelse. Eller kald det berøringsangst.

  62. Af Preben Jensen

    -

    Rikke Nielsen og Helle Nyberg…………

    I mener at 1864 filmen er god underholdning. Ja, måske, hvis man bare skal have tiden slået ihjel. Men filmen er en fæl omgang historieforfalskning, og desuden er den plat, vulgær, tarvelig, fjoget og fladpandet. Og spild af 173 millioner kr. Bortset fra prisen er filmen hele vejen igennem billig. Et åndsforladt, perverteret og løgnagtigt DR – skodprodukt.

    Den udstiller den utrolige tåbelighed der gennemsyrer dansk politik i disse år. Vi regeres tilsyneladende af tosser og tumper.

    Se også “Groft sagt” og 01.26 ovenfor. (30. okt)

  63. Af Preben Jensen

    -

    PS: Læsning af Uhrskovs og Jalvings blogs i jp kan også anbefales. De omhandler to emner: LOV OG ORDEN ER BRUDT SAMMEN I SVERIGE………… DANMARKS FORSVAR ER SMADRET AF R, S OG V. (Se også kommentarerne!!)

  64. Af Jesper Høegh

    -

    Hvem er Vi – der skulle have misforstået

    En Underholdningserie der belyser Tidsånd/Mentalitet i en dansk Provins for
    70-80 år siden –

    elendig forespørgsels blog –

    det var ikke Skole TV – undervisning – men ren underholdning!

  65. Af Karin Bennedsen

    -

    “Har vi misforstået Matador?” spørger Xinxin Ren Gudbjörnsson i overskriften til blogindlægget, hvor hun drager paralleller til datidens syn på og opdragelse af børn og nutiden.

    Jeg er ikke helt klar over, hvem Xinxin Ren Gudbjörnsson inkluderer med sig selv med sit ‘vi’, men mon ikke de fleste danskere, som med stor fornøjelse har set Matador, måske op til flere gange, har betragtet serien som den gode søndagsunderholdning, uden nødvendigvis at foretage alvorlige analyser af den fiktion, som serien jo helt igennem er.

    Om Mads Skjerns søn Daniel har dårligere betingelser for at få en god skolegang end grisehandlerens barnebarn Ellen, fordi de har forskellige familiære udgangspunkter, kan man da ikke uden videre konkludere. Børnenes individuelle egenskaber og karakter spiller måske den aller vigtigste forudsætning for, hvor godt de måske klarer sig. Børn er ikke små robotter, der bare skal indoktrineres på den ‘rigtige’ måde, for at blive dygtige små arbejdsslaver.

    Alle er ikke født med lige gode evner for boglig læring, og det kan hverken en kinesisk indpisker eller selv den mest forstående grisehandler familie gøre ret meget ved.

  66. Af Jørgen F.

    -

    …nå – nu har Gabold så bekræftet den totale DR bias, i forholdet til at favorisere centrum-venstre, i Deadline her til aften.

    En ‘erkendelse’ var det egentlig ikke – da det tilsyneladende aldrig har været tænkt anderledes i Gyngemosen (nu lorteøen).

    Hvor det så bringer alle de DR medarbejdere og chefer hen, der hårdnakket har benægtet det skulle være tilfældet, ved jeg ikke.

    Men “nyttige idioter” var et sted at starte…

  67. Af Preben Jensen

    -

    Indlæg i Berl. debatter spærres igen og igen, hvis de ikke er politisk korrekte, eller hvis de fremlægger rigtige og korrekte tal og fakta vedr. indvandringens, kriminalitetens eller velfærdsnedturens økonomiske og menneskelige omkostninger. På fru knudsens blog “forsvinder” særlig mange indlæg. Ytringsfriheden undertrykkes mere og mere. Min medvirken og diverse andres varer næppe ret meget længere. Systemkritikere og oplysende/ sandhedssøgende røster er åbenbart ikke velkomne.

  68. Af Søren Rasmussen

    -

    Det bedste ved Kinesere (udover at man kan fyre dem af) er deres les affairs/tilsyneladende afslappede// relative indgang til opfattelsen af livet/virkeligheden.

    Vores Kinesiske Venner har ikke en brik forstand på Matador – lige meget hvor meget de analyserer den – serien udtrykker på en forunderlig måde den Danske folkesjæl – der kun er Danskere forundt.

    På en måde som Astrid Lindgrens fortællinger fra Sverige udtrykker den Svenske folkesjæl.

  69. Af r. vangkilde

    -

    @ Søren Rasmussen, – ja godt set,- kineserne forstår ikke, “SMÅBORGERLIGHEDEN” i Matador
    Men alle kinesere og hele verden forstår H.C.Andersen.

Kommentarer er lukket.